Organisatie

Cultuurpromotie Utrecht (SCU) is de collectieve marketingorganisatie die sinds 2010 Culturele Zondagen (CZ) en Uitagenda Utrecht (voorheen Utrechts Uitburo) onder haar hoede heeft. SCU heeft als doel inwoners en bezoekers van de stad en provincie Utrecht te verleiden gebruik te maken van het grote culturele aanbod in de stad Utrecht. SCU organiseert en stimuleert initiatieven op het gebied van publieksontwikkeling in de culturele sector in Utrecht. SCU doet dat samen met culturele instellingen, festivalorganisatoren en maatschappelijke organisaties. SCU ondersteunt voorts de Utrechtse culturele instellingen bij hun inzet een zo divers mogelijk publiek te bereiken, nieuwe publieksgroepen aan te boren en herhaalbezoek te stimuleren.

Ons team


Foto: Anna van Kooij

Vaste teamleden:
Rene van der Giessen
Rene van der Giessen
Hoofd programmering
r.vandergiessen [at] utrechtmarketing.nl
Melinde Gerber
Melinde Gerber
Hoofd marketing en communicatie
m.gerber [at] utrechtmarketing.nl
Sara Conen
Sara Conen
Productiemedewerker
s.conen [at] utrechtmarketing.nl
Jorrit Biemans
Jorrit Biemans
Sales
j.biemans [at] utrechtmarketing.nl
Kim van Eeden
Kim van Eeden
Officemanager
k.vaneden [at] utrechtmarketing.nl
Robert Ramkema
Robert Ramkema
Marketing- en communicatiemedewerker
r.ramkema [at] utrechtmarketing.nl
Kim van Lierde
Kim van Lierde
Marketing- en communicatiemedewerker
k.vanlierde [at] utrechtmarketing.nl
Wietske Walhout
Wietske Walhout – van Soolingen
Marketing- en communicatiemedewerker
w.walhout [at] utrechtmarketing.nl
Kim Platenkamp
Kim Platenkamp
Marketing- en communicatiemedewerker
k.platenkamp [at] utrechtmarketing.nl
Sebastiaan Weijmans
Sebastiaan Weijmans
Marketing- en communicatiemedewerker
s.weijmans [at] utrechtmarketing.nl
Marie Nanette Schaepman
Marie Nanette Schaepman
Hoofdredacteur Uitmagazine Utrecht
m.schaepman [at] utrechtmarketing.nl
David van Toor
Marketing- en communicatiemedewerker
d.vantoor [at] utrechtmarketing.nl

Marloes Verkerk
Financieel medewerker
m.verkerk [at] utrechtmarketing.nl

Dieuwke de Boer
Redactiecoördinator MAG Utrecht
d.deboer [at] utrechtmarketing.nl

Tim van den Hoed
Redactiemedewerker magazine & website
t.vandenhoed [ at] utrechtmarketing.nl

Lidy Ettema
Residenties in Utrecht
l.ettema [at] utrechtmarketing.nl

Rosa Mathijssen
Vormgever
r.matthijssen [at] utrechtmarketing.nl

Toine Verdick
Stagiair
t.verdick [at] utrechtmarketing.nl

Kirsten Commijs
Stagiair
k.commijs [at] utrechtmarketing.nl



En veel enthousiaste vrijwilligers!

Portretfoto's: Miranda Koopman - www.capaz.nu
Groepsfoto: Anna van Kooij - www.annafotografie.nl

Bestuur

Bestuur van Stichting Cultuurpromotie Utrecht

Broos Schnetz voorzitter
Meervoudig ondernemer
Bestuurder van diverse culturele en maatschappelijke organisaties

Laurent van den Nouwland penningmeester
Executive vice-president Rabobank Nederland
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting Bibliotheek Utrecht
Lid Raad van Toezicht Stichting Liniebreed Ondernemen

Paul Adriaanse
Directeur USBO advies, Universiteit Utrecht

Naoual Dinia
Directeur Novodor Diversity Marketing
Directeur Mangostone BV

Cindy Dekkers
Initiatiefnemer / directeur Stichting DesignerCafé
Medeoprichter / directeur ABSRD bv

Vacatures

Stagiair(e) Uitagenda Utrecht - Redactie & Contentmarketing 
(per direct of vanaf september 2017 / bij voorkeur 5 maanden / 5 dagen per week)
 
Liefhebbers van kunst & cultuur opgelet! Ben je thuis in online media, gek op cultuur en daarnaast accuraat, communicatief vaardig en in het bezit van een goede pen? Dan is een stageplek bij ons op de online redactie in het hartje van Utrecht echt iets voor jou!
 
Uitagenda Utrecht verzorgt de meest complete uitagenda en informeert daarmee bewoners en bezoekers van Utrecht over het cultuuraanbod in de stad. Dit doen we via het cultureel lifestylemagazine Uitagenda Utrecht, de website www.uitagendautrecht.nl, de Uitmail en diverse Uittips in verschillende media.
 
Wij zijn per direct of per september 2017 op zoek naar een enthousiaste stagiair(e) die onze online redactie komt versterken. Het liefst voor minimaal vijf maanden, vijf dagen in de week (een alternatief voorstel is bespreekbaar). De stage is bedoeld voor studenten die al gevorderd zijn met hun opleiding. Helaas hebben wij geen ruimte voor een afstudeerstage of -opdracht. 
 
Taken: 
- Het onderhouden en aanvullen van de online uitagenda: het schrijven
van online (SEO) content, fotobewerking, etc.
- Dagelijkse webredactie voor de online uitagenda: het verzorgen van tips, winacties en uitgelichte evenementen. 
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO) van de website.
- Opstellen, schrijven en redigeren van evenementenkalenders.
- Het verzamelen en schrijven van leuke (agenda-)items voor onze social media kanalen (Facebook/Twitter/Instagram)
- Opstellen en versturen van de wekelijkse Uitmail.
- Overige ondersteuning bij marketing- en communicatiewerkzaamheden
op de afdeling.
 
De stagevergoeding bedraagt 250,- euro bij fulltime (38 uur) dienstverband. Geïnteresseerd? Mail dan je motivatiebrief en je CV naar Robert Ramkema via r.ramkema@utrechtmarketing.nl.
Wil je meer informatie? Bel dan 030-2323080 en vraag naar Robert.
 


Stagiair(e) Culturele Zondagen - Communicatie & Publiciteit 
(3-5 maanden, vanaf september 2017, bij voorkeur 5 dagen per week)
 
Liefhebbers van kunst & cultuur opgelet! Ben je flexibel, accuraat, communicatief vaardig, in het bezit van een goede pen en thuis in social media? En is je opleiding bijvoorbeeld Communicatie,  Journalistiek, Kunst & Economie of vergelijkbaar? Dan is deze stage echt iets voor jou! 
 
Culturele Zondagen is een eendaags (soms meerdaags) cultureel evenement in Utrecht dat zes keer per jaar plaatsvindt rond een specifiek thema. Het grotendeels gratis toegankelijke programma wordt in samenwerking met Utrechtse culturele instellingen, maatschappelijke organisaties, het onderwijs, winkeliers en horeca samengesteld. Ze bieden gevarieerde kunstprogramma’s met muziek, dans, theater, literatuur, film, nieuwe media en meer, voor een brede doelgroep van jong tot oud. Inwoners en bezoekers van de stad kunnen op laagdrempelige wijze kennismaken met het gevarieerde cultuuraanbod van Utrecht. 
 
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste goed schrijvende stagiair(e) die vanaf september 2017 de twee vaste marketing & communicatie medewerkers van Culturele Zondagen komt versterken. Het liefst voor minimaal vijf maanden, vijf dagen in de week. De stage is bedoeld voor studenten die al vergevorderd zijn met hun opleiding. Onze voorkeur gaat uit naar iemand die in Utrecht woont. Tijdens de gewenste stageperiode werk je mee aan de Culturele Zondagen: Alles Kids (15 oktober) en Nieuwjaarsduik (januari 2018).

Taken:
- Social Media: content verzamelen, redactie, planning, respons meting
- Free publicity genereren: teksten schrijven, telefonisch contacteren
- Website: content en beeldmateriaal verwerken, redactie
- Programmaboekje: content verwerken, redigeren, tijdschema samenstellen, corrigeren
- Allerhande taken zoals: teksten schrijven voor nieuwsbrieven, distributie drukwerk, draaiboek opstellen voor de fotograaf/filmer, knipselmap bijhouden etc.
 
De stagevergoeding bedraagt 250,- euro bij een fulltime (38 uur) dienstverband. Geïnteresseerd? Mail dan je motivatiebrief en cv naar w.walhout@utrechtmarketing.nl. Wil je meer informatie? Bel dan 030-2323080 en vraag naar Wietske Walhout of Melinde Gerber.

www.culturelezondagen.nl 
 
 

Culturele Zondagen

Culturele Zondagen is een eendaags (soms tweedaags) cultureel evenement in de stad Utrecht dat zes keer per jaar plaatsvindt rond een specifiek thema. Allereerst in samenwerking met de Utrechtse culturele instellingen, maar vaak wordt daarnaast samenwerking gezocht met maatschappelijke organisaties binnen en buiten Utrecht, het onderwijs, winkeliers en horeca, al gelang het thema.

Culturele Zondagen is in 2001 op initiatief van Leefbaar Utrecht gestart als ‘tegenhanger’ van de koopzondagen, met als bedoeling het diverse Utrechtse cultuuraanbod gratis en laagdrempelig aan de inwoners van Utrecht aan te bieden. Sinds de start is Culturele Zondagen uitgegroeid tot een sterk, origineel en succesvol merk, bekend en geliefd bij een groot, breed Utrechts publiek. Met name de altijd weer nieuwe onderwerpen en verrassende locaties worden door de bezoekers gewaardeerd. Sinds 2010 is er ingezet op het jaarlijks programmeren van een à twee maatschappelijke onderwerpen, en op meer samenwerking met onder andere de winkels, horeca en maatschappelijke organisaties. Inhoudelijk wisselen terugkerende zondagen als de Nieuwsjaarsduik, en het Uitfeest af met themagerichte zondagen als In de ban van de man, Utrecht 40-45, Alles Kids en Bestemming bereikt. Het gemiddelde aantal bezoekers per zondag is de afgelopen jaren met ruim 80% gestegen (van 15.691 in 2010 tot 29.010 in 2015). De Zondagen worden door de inwoners van Utrecht gezien als meerwaarde voor de stad, goed voor de economie, ze stimuleren het cultuurbezoek in Utrecht en zetten Utrecht op de kaart.

Bekijk hier de programmaring van 2017.

Uitagenda Utrecht

Uitagenda Utrecht (voorheen Utrechts Uitburo) is een nieuw sterk merk: herkenbaar en vindbaar voor een groot publiek. Uitagenda Utrecht is de collectieve marketingorganisatie voor de culturele instellingen en festivalorganisatoren in Utrecht en steunt hen in het aantrekken van nieuwe publieksgroepen. Uitagenda Utrecht is dé verspreider van agenda-informatie op het gebied van cultureel uitgaan in Utrecht en heeft als doel de cultuurparticipatie van bewoners en bezoekers te vergroten. Doel is deze bewoners en bezoekers van Utrecht te interesseren voor het bestaande culturele aanbod en daarnaast cross selling en herhaalbezoek te stimuleren.

De complete cultuuragenda is te vinden www.uitagendautrecht.nl. Het cultureel lifestyle magazine Uitagenda Utrecht is sinds 18 december 2014 gratis verkrijgbaar in culturele instellingen, horeca en de Utrechtse filialen van Albert Heijn. Via diverse mediakanalen worden de culturele agendapunten ook extra uitgelicht, door middel van bijvoorbeeld de wekelijks verstuurde Uitmail en winacties in De Uitloper. Daarnaast levert Uitagenda Utrecht structureel redactionele content voor DUIC, De Telegraaf en Trajectum magazine (Hogeschool Utrecht). Verder biedt Uitagenda Utrecht verschillende diensten aan zoals o.a. het mobiele infopunt tijdens Culturele Zondagen.

MAG Utrecht

MAG Utrecht is een gratis tweemaandelijks Engelstalig magazine met tips op het gebied van cultuur, uitgaan, restaurants en shoppen in de stad en de regio. Het Engelstalige magazine is een afgeleide van de in 2015 geïntroduceerde Uitagenda Utrecht en is primair gericht op het groeiende aantal internationale bezoekers, maar ook op expats en internationale studenten. Het bevat net als Uitagenda Utrecht een uitgebreide cultuuragenda geschikt voor Engelstaligen. Met de introductie van MAG Utrecht hoopt Cultuurpromotie Utrecht internationale bezoekers, expats en internationale studenten te interesseren voor het bestaande culturele aanbod.

‘Het zusje van’ Uitagenda Utrecht laat de lezer op een toegankelijke en laagdrempelige manier kennis maken met bijzondere en onbekende plekken die Utrecht rijk is. Naast een overzicht van het Utrechtse cultuuraanbod zijn de secties Eat & Drink, Shopping en Explore terugkerende onderdelen. MAG Utrecht verschijnt zes keer per jaar in een oplage van 25.000 en is verkrijgbaar via de culturele instellingen, VVV, winkels, hotels, cafés en restaurants in de stad en regio, en bij 23 vestigingen van Coffeecompany in Amsterdam.

Financiering

Stichting Cultuurpromotie Utrecht ontvangt structurele subsidies van zowel Stadspromotie als Culturele Zaken van de gemeente Utrecht. Per Culturele Zondag worden aparte aanvragen bij verschillende fondsen ingediend. Tevens wordt SCU voor een deel gefinancierd door contribuanten van SCU.

Colofon

Ontwerp: Studio Vrijdag
Technische uitvoering: Kill Your Darlings

Contact

Bezoek- en postadres:
Ganzenmarkt 1
3512 GC Utrecht
030 - 23 23 080

Let op: de ingang is schuin tegenover Theater Kikker, aan de zijkant van het Stadhuis


cultuurpromotieutrecht.nl
info@cultuurpromotieutrecht.nl

culturelezondagen.nl | uitagendautrecht.nl