Onderzoek

Lezersonderzoek Uitagenda Utrecht

Na de eerste acht nummers van Uitagenda Utrecht die in 2015 zijn verschenen heeft het onderzoeksbureau R2 Research uit Rotterdam een lezersonderzoek gedaan. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 26 oktober t/m 17 november 2015 onder 833 deelnemers. Het onderzoek is een 0-meting.

Download hier de resultaten van het lezersonderzoek (PDF).

Download hier de factsheet van het lezersonderzoek (PDF).


Cultuuronderzoek GfK Intomart 6-11-2013

In 2013 deed onderzoeksbureau GfK Intomart in opdracht van SCU een onderzoek naar cultuurinteresse, daadwerkelijk cultuurbezoek en ‘informatiezoekgedrag’ onder Utrechters - én naar de bekendheid en waardering van het Utrechts Uitburo en Culturele Zondagen als ‘verspreiders’ van het Utrechtse cultuuraanbod onder een zo breed mogelijk publiek.

Voor contribuanten

De Utrechtse Cultuurprofielen
Het Utrechts Uitburo heeft onderzoek laten doen naar het Utrechtse cultuurpubliek. Het onderzoek betreft de herkomst van de bezoekers van Utrechtse kunst- en cultuurinstellingen en hun motieven en drempels voor cultuurdeelname. Als u meer wilt weten over naamsbekendheid van Utrechtse instellingen, lifestyle profielen van bezoekers, bezoekmotieven en drempels, gebruik van informatiekanalen of overeenkomsten en verschillen tussen bezoekers van diverse instellingen en festivals en wilt u weten hoe deze kennis effectief in de praktijk gebruikt kan worden? Stuur dan een mail naar Kim van Lierde via kim.vanlierde [at] cultuurpromotieutrecht.nl en zij zal u het onderzoeksrapport De Utrechtse Cultuurprofielen van EMC Cultuuronderzoeken digitaal sturen (publicatie juni 2010).
De resultaten van het onderzoek zijn ook samengevat in een handige waaier die alle contribuanten hebben ontvangen. 


Hendrik Beerda Continu Bezoekersonderzoek

Samen met de Universiteit van Amsterdam heeft Hendrik Beerda een bezoekersonderzoek ontwikkeld. Dit onderzoek biedt o.a. inzicht in het bezoekersprofiel, de bezoekersbeleving, de economische waarde van de organisatie, de gewenste verbeterpunten en de effectiviteit van de communicatie. Aan het onderzoek doen nu ruim 100 cultuurorganisaties mee, waarvan 25 uit Utrecht. Hier wordt het Continu Bezoekersonderzoek in detail beschreven (PDF).

Speciaal voor Utrechtse festivals had SCU in 2011 een bijzonder aanbod; festivals konden gratis deelnemen aan het Continu Bezoekersonderzoek. In het voorjaar van 2012 zijn deze resultaten gepresenteerd. Deelnemende festivals zijn hierover geïnformeerd.

Ook in 2015 hebben wij een speciaal aanbod voor al onze contribuanten: geen inschrijfkosten à €250,-. De kosten voor het onderzoek bedragen €950,-. Als u deel wilt nemen aan het onderzoek of meer informatie wilt over het onderzoek, neem dan contact op met Kim van Lierde via 030-2323073 of kim.vanlierde [at] cultuurpromotieutrecht.nl.

Overig relevant onderzoek

Cultuurpromotie Utrecht verzamelt relevante cultuuronderzoeken die beleidsmakers van culturele instellingen ondersteuning kunnen bieden. Om op deze manier wat perspectief te bieden in het veranderende culturele subsidieklimaat .

> Utrecht is, als het om cultuur gaat, de derde stad van Nederland. Amsterdam staat op één, Groningen op twee. Dat blijkt uit onderzoek van de Atlas voor Gemeenten ‘De cultuurkaart van Nederland’. (link naar PDF)

> Lees hier het artikel over het onderzoek dat CJP in het kader van zijn 50-jarig bestaan liet uitvoeren over de cultuurbeleving van jongeren. (Youngworks Blog)

> Lees hier het onderzoek naar de economische waarde van culturele instellingen voor de stad van Marlet. (Download PDF)