Nieuwsbrieven

Onze contribuanten en relaties ontvangen een aantal keer per jaar onze nieuwsbrief per email. Hieronder kunt u de recente nieuwsbrieven teruglezen.



Nieuwsbrief #20 oktober 2016

 
Nieuwsbrief Cultuurpromotie Utrecht  |  oktober 2016
Collega’s,

Achter de schermen wordt hard gewerkt om de nieuwe organisatie Utrecht Marketing vanaf 1 januari 2017 van start te kunnen laten gaan. En dat gaat lukken. Tegen die tijd is zeker ook bekend onder wiens aanvoering de nieuwe organisatie grote slagen voor de stad gaat maken.
Maar voor het zover is eerst nog de laatste Culturele Zondag van dit jaar: Win-Win laat op zondag 30 oktober de zonnige mogelijkheden van sociaal ondernemen zien, mooie antwoorden op vragen van nu en op toekomstige uitdagingen. Eind oktober ook de tweede editie van MAG Utrecht, het Engelstalige zusje van de Uitagenda Utrecht lijkt zich goed te redden. In deze nieuwsbrief verder aandacht voor Circus Debre Berhan, wat zomaar eens de allerlaatste Residentie zou kunnen zijn.

Eén ding is zeker, dit was mijn allerlaatste nieuwsbrief. In november ga ik aan de slag in Hilversum, ik wens jullie alle goeds en groet jullie hartelijk,

Hanneke Bouwsema

UTRECHT MARKETING PER 1 JANUARI 2017 EEN FEIT
Het is al vaker aangekondigd maar nu gaat het echt gebeuren, Toerisme Utrecht (TU) en Cultuurpromotie Utrecht (SCU) gaan per 1 januari 2017 samen verder in de nieuwe stichting Utrecht Marketing. De huidige teams van TU en SCU gaan over naar Utrecht Marketing, en datzelfde geldt voor de activiteiten. Ook wordt een aantal (city)marketingactiviteiten vanuit de gemeente ondergebracht bij Utrecht Marketing. Het ambitiedocument dat onder verantwoordelijkheid van de besturen van TU en SCU en aantal partners uit de stad is opgesteld is te vinden via cultuurpromotieutrecht.nl

CULTURELE ZONDAG WIN-WIN
Tijdens CZ Win-Win op 30 oktober geven slimme geesten op het gebied van sociaal ondernemen op vijf locaties presentaties, inspiratielezingen en workshops. Zo kan er in het voormalige Postkantoor kennis gemaakt worden met de mensen en omstandigheden achter het product. Met presentaties van o.a. Tony's Chocolonely en Kuyichi. In het Staffhorst gebouw presenteren wereld verbeterende bedrijven als Kartent en Instock hun diensten en geven o.a. Annemarie van Gaal en prof. dr. Rick van der Ploeg een lezing. Gevangenis Wolvenplein verandert voor één dag in Celicon Valley, met innovatieve
start-ups die oplossingen voor de zorg bieden. Kijk voor meer informatie op culturelezondagen.nl

MAG UTRECHT NOVEMBER/DECEMBER
Eind oktober verschijnt de tweede editie van MAG Utrecht, de Engelstalige versie van de Uitagenda Utrecht. Internationale bezoekers, expats en internationale studenten lezen in deze editie over de beste plekken voor live muziek in Utrecht, winterse activiteiten in en rond de stad en culturele events in november en december. De eerste editie van MAG Utrecht verscheen eind augustus. Het magazine is gratis te verkrijgen bij onder andere cafés, restaurants, hotels en culturele instellingen. Wil je meer over MAG Utrecht weten of heb je ideeën voor dit magazine, neem contact op via redactie@magutrecht.com

RESIDENTIES IN UTRECHT: CIRCUS DEBRE BERHAN
Residenties in Utrecht presenteert een nieuwe Residentie. Van 13 tot 15 november komt het Ethiopische Circus Debre Berhan naar Utrecht. In dit circus krijgen straatkinderen de kans hun talenten te ontplooien, geld te verdienen en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Het festival Le Guess Who? presenteert een aantal jonge artiesten van Circus Debre Berhan op het podium van TivoliVredenburg, in een programma rond Ethiopische musici en rockgroep The Ex. Daarnaast is er tijdens deze Residentie een lesprogramma voor leerlingen van de IMC Weekendschool en verzorgen de kinderen van het circus op 14 november een bijzondere voorstelling in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (vrij toegankelijk). Meer informatie vind je op residentiesinutrecht.nl. Of Residenties in Utrecht doorgaan in 2017 is eind 2016 bekend.
 

TIJDELIJKE VERVANGING HANNEKE BOUWSEMA
In verband met het vertrek van Hanneke Bouwsema zal vanaf 17 oktober een aantal van haar taken worden overgenomen door René van der Giessen (hoofd programmering SCU). Deze taken betreffen vooral de voorbereidende werkzaamheden in het kader van de fusie tussen TU en SCU, maar ook voor meer algemene zaken en vragen is René in ieder geval tot 31 december 2016 het aanspreekpunt. Wat betreft onderwerpen op gebied van marketing en communicatie zal Melinde Gerber (hoofd communicatie en marketing) de contactpersoon blijven.

Nieuwsbrief #19 juni 2016

Nieuwsbrief Cultuurpromotie Utrecht  |  juni 2016
Collega’s,

De Voorjaarsnota, het advies Utrecht, culturele metropool in wording: altijd leven in de brouwerij. SCU kreeg naar aanleiding van het Cultuurnota-advies al vragen of Culturele Zondagen en Uitagenda Utrecht zouden verdwijnen. Nee, dat allerminst. Residenties in Utrecht, een project van SCU, heeft echter samen met zes andere instellingen het predicaat subsdiabel ontvangen, maar zonder geld vanwege grote overvraging (ruim 50%) van het cultuurbudget. De zeven organisaties hebben de koppen bijeen gestoken, een brief geschreven, en voeren gesprekken. We gaan het zien.
Hieronder een aantal vrolijk makende nieuwe initiatieven, alle samen met jullie. Verder verheugen we ons op een heerlijke zomer en een aanstekelijk nieuw cultureel seizoen.

Een mooie zomer gewenst en tot het Uitfeest,

Namens het team van Cultuurpromotie,
Hanneke Bouwsema

MAG UTRECHT: NIEUW ENGELSTALIG MAGAZINE
Eind augustus verschijnt de eerste editie van MAG Utrecht, de Engelstalige versie van de Uitagenda Utrecht. Dit tweemaandelijkse magazine voor internationale bezoekers, expats en internationale studenten zal zes keer per jaar verschijnen. MAG Utrecht is een ‘afgeleide’ van Uitagenda Utrecht in een voor bezoekers handig A5-formaat. De focus ligt net als het Nederlandstalige magazine op cultuur en lifestyle, maar richt zich daarnaast op relevante praktische informatie over Utrecht en interessante highlights zowel in de stad als in de regio. Wil je er meer over weten of heb je ideeën voor dit nieuwe magazine neem contact op via redactie@magutrecht.nl.

URBAN CULTURE RUN UTRECHT
Op 4 september vindt, als sportieve aftrap van het Uitfeest, de eerste editie van de Urban Culture Run Utrecht plaats. Deze run is een initiatief van M producties in samenwerking met Athletic Events en Culturele Zondagen. In een parcours van 8 km rennen de deelnemers door verschillende cultuurhistorische panden in Utrecht, als Paushuize, Kytopia, het oude Postkantoor en Museum Catharijneconvent. Kijk voor meer informatie en inschrijven op urbanculturerunutrecht.nl en culturelezondagen.nl

UITFEEST 2016
Op 4 september opent het Uitfeest wederom het culturele seizoen. Met onder andere een openingsconcert Jacob 3.0 (i.s.m. Festival Oude Muziek) in TivoliVredenburg, een speciale Uitfeest-kinderopening in de Stadsschouwburg, en een Uitfeest-filiaal in Castellum Hoge Woerd, met de opening van Museum Hoge Woerd. Op het Stadhuisplein is een speciale Utrechtse editie van Giels Talentenjacht en als altijd sluit het Uitfeest af met een film gekozen door het Nederlands Film Festival, ook op het Stadhuisplein. Kijk voor meer informatie op culturelezondagen.nl

CULTUURPROMOTIE UTRECHT IN 2015
Een vliegende start van het culturele lifestyle magazine Uitagenda Utrecht, zes mooie zondagen met opnieuw stijgende bezoekcijfers, en vijf bijzondere Residenties. Dat is de korte samenvatting van Cultuurpromotie Utrecht 2015. Veel meer is te lezen in ons jaarverslag, dat hier te downloaden is.
Ondertussen komt de datum van 1 januari 2017 snel dichterbij, de datum waarop SCU met Toerisme Utrecht en andere partijen opgaat in de nieuwe organisatie Utrecht Marketing. Er wordt door iedereen hard gewerkt om deze datum te halen, we houden jullie op de hoogte!

Nieuwsbrief #18 februari 2016

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #18 | februari 2016

Collega’s,

2014 was het jaar van TivoliVredenburg, 2015 van de Grand Départ en in 2016 verheugen we ons op veel bijzondere verjaardagsfeestjes: Het Filiaal 20 jaar, EKKO 30 jaar, Aluin 25 jaar, Museum Speelklok 60 jaar, AAMU 15 jaar, Culturele Zondagen 15 jaar, Universiteit Utrecht 380 jaar, én de beschermheilige van Utrecht, Sint Maarten, 1700 jaar. Alle betrokkenen gefeliciteerd!

Hieronder een korte terugblik op het zesde jaar van Cultuurpromotie - met mooie cijfers en de start van Uitagenda Utrecht in print en digitaal - aankondigingen van nieuwe Residenties in Utrecht, nieuws over Kidsmarketing, en een vooruitblik op de komende Culturele Zondagen.

Hartelijke groet,
Namens het team van Cultuurpromotie Utrecht,
Hanneke Bouwsema directeur


SCU: een terugblik op 2015
Cultuurpromotie kijkt terug op een mooi jaar. Het aantal bezoekers voor de Culturele Zondagen steeg door met 7% ten opzichte van 2014, naar 174.158 bezoekers. In september lanceerde Uitagenda Utrecht haar nieuwe website. Grotere gebruiksvriendelijkheid resulteerde direct in meer websitebezoek. In 2015 startte Cultuurpromotie Utrecht ook met het nieuwe Residenties in Utrecht, een nieuw samenwerkingsproject van o.a. festivals, podia en onderwijsorganisaties. (Inter)nationale kunstenaars en denkers delen hun expertise in uiteenlopende crossover-ontmoetingen en verbinden zo muziek, film en kunst met wetenschap en onderwijs. Zo bereikte de Marokkaanse zanger, dichter en vrijheidsdenker Walid Ben Salim een groot en divers publiek in o.a. TivoliVredenburg. En gaf innovator Daan Roosegaarde een buitengewoon inspirerende keynote-lezing over creativiteit in een stampvolle aula van HKU Oudenoord. Foto: Hanne Nijhuis

Residenties in Utrecht februari 2016
Residenties in Utrecht presenteert in februari twee nieuwe Residenties. Zo is de Argentijns danser en choreograaf Juan Onofri Barbato te gast in Het Huis Utrecht. Hij laat zijn choreografieën inspireren door de neurowetenschappen. Vanavond, 18 februari, is er een panelgesprek naar aanleiding van twee choreografieën en op 25 februari presenteert Onofri zijn nieuwe voorstelling BANG! - work in progress.
Later deze maand komen Holly Herndon, zangeres en componist, en Birgitta Jonsdottir naar Utrecht ter gelegenheid van de opening van Hacking Habitat om hun ideeën te delen over onze omgang met technologische systemen: “I know you know me better than I know me.” Op 25 februari geeft Holly Herndon een concert in TivoliVredenburg. Meer informatie vind je op residentiesinutrecht.nl of neem contact op met Lidy Ettema.

Uitagenda Utrecht magazine: aanwinst voor Utrecht
Van 26 oktober tot 17 november 2015 is een lezersonderzoek uitgevoerd naar de waardering en effecten van het magazine Uitagenda Utrecht. Uit het onderzoek blijkt dat de lezers het magazine als informatiebron van grote toegevoegde waarde vinden, beoordeeld met het cijfer 8,8. Driekwart van de lezers geeft aan n.a.v. Uitagenda Utrecht culturele activiteiten te bezoeken (variërend van 1 tot 9 keer). Een vergelijkbaar cijfer geldt voor het bezoek aan nieuwe winkels, café’s en restaurants. De waardering van het magazine onder de lezers is positief: 30% geeft aan het magazine uitstekend te vinden. Het onderzoeksbureau R2 Research uit Rotterdam heeft het onderzoek uitgevoerd na de eerste acht nummers. Meer resultaten van het lezersonderzoek vind je hier cultuurpromotieutrecht.nl 

Kidsmarketing: Uit met de kids-flyer
Uitagenda Utrecht zet al een aantal jaren succesvol in op Kidsmarketing. De laatste tijd komt er steeds meer vraag naar culturele informatie specifiek op kinderen gericht en dan met name naar een compleet overzicht. Naast de Kidsmail en Kidsposter, die onder ander op lagere scholen, buurthuizen en de culturele sector wordt verspreid, en de speciale kidspagina in magazine Uitagenda Utrecht is er nu ook een Kidsflyer ontwikkeld om meer aan de bovenstaande vraag te voldoen. Een echt bewaarexemplaar (voor op de koelkast!) met extra tips die onder andere via Albert Heijn, VVV en de Winkel van Sinkel in 2016 vier keer rond de schoolvakanties wordt verspreid. Bij succes hopen we de frequentie in 2017 te kunnen uitbreiden.

Culturele Zondagen in 2016
Culturele Zondagen is het jaar 2016 van start gegaan met een zeer geslaagde Nieuwjaarsduik op 10 januari. Met 20.000 bezoekers was dit de best bezochte editie in 13 jaar. Ook dit jaar biedt Culturele Zondagen een inspirerend programma en worden actuele thema’s op bijzondere locaties uitgelicht. Zo staat 3 april Universiteit Utrecht en haar 380 jaar bestaan centraal tijdens Science in the City en op 1 mei vertellen vluchtelingen met diverse achtergronden hun verhaal tijdens Bestemming bereikt. In het weekend van 4 en 5 juni speelt muziek de hoofdrol tijdens Utrecht Centraal. Na de zomer starten we het cultureel seizoen traditiegetrouw met het Uitfeest en op 30 oktober vertellen ondernemers van Utrecht over nieuw ondernemerschap tijdens Win-Win. Meer informatie vind je op culturelezondagen.nl 

Nieuwsbrief #17 september 2015

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #17 | september 2015

Collega’s,

Festival Oude Muziek en Castellum Hoge Woerd zijn dit weekend feestelijk begonnen, Gaudeamus volgt snel, de Stadsschouwburg opent haar nieuwe Blauwe Zaal en Zindering, het Nederlands Film Festival begint zich te roeren en het Uitfeest laat op 6 september delen van al dit moois, en nog veel meer zien. Het gaat weer beginnen: een nieuw cultureel seizoen!

Vanaf nu is dit alles ook te vinden op de nieuwe website uitagendautrecht.nl, de opvolger van utrechtsuitburo.nl. Toegankelijker, sneller en meer inspirerend wordt het Utrechtse cultuuraanbod getoond, met onder andere persoonlijke tips van bekende Utrechters. We hopen van harte dat de nieuwe site samen met het magazine en een intensieve inzet van social media het enthousiasme onder bewoners en bezoekers over het Utrechtse cultuuraanbod verder zullen vergroten. Vanzelfsprekend gaan we dit monitoren. Mochten jullie zaken zien die beter kunnen, laat het weten, we blijven in ontwikkeling. Eind dit jaar starten we alvast met onderzoek naar de waardering en het effect van het magazine.

Voor nu wensen wij iedereen veel genoegen met de start van een nieuw seizoen, en hopen we jullie te zien op ons aller Uitfeest.

Namens het team van Cultuurpromotie Utrecht,
Hanneke Bouwsema


Uitfeest: De feestelijke opening van het culturele seizoen
Als vanouds draait het Uitfeest om plezier in cultuur en het culturele seizoen dat komen gaat. Meer dan 100 culturele instellingen en gezelschappen blikken vooruit op het gebied van muziek, theater, dans, exposities, film en meer. Het Uitfeest opent samen met Festival Oude Muziek met Thomas Tallis’ veertigstemmige Spem in Alium, een van de grootste meesterwerken ooit gecomponeerd voor koren, in de Grote Zaal van TivoliVredenburg.
De Neude en het Stadhuisplein vormen opnieuw het bruisende hart, met ook in de tussenliggende Schoutenstraat een doorlopende programmering. Om 16:30 uur wordt vanuit de hal van het Stadhuis de eerste editie van Talk of the Town uitgezonden, de nieuwe liveshow van RTV Utrecht i.s.m Culturele Zondagen. Aan het einde van de dag wordt het kiezen: òf naar de openluchtvertoning op het Stadhuisplein voor de aangrijpende en humoristische film Bloed, Zweet en Tranen (i.s.m. NFF) òf naar de Werkspoorkathedraal voor de live audiovisuele compositie Requiem for Edward Snowden (i.s.m. Gaudeamus Muziekweek). Meer informatie: culturelezondagen.nl

 

Residenties in Utrecht 2015
De serie Residenties in Utrecht beoogt originele geesten en creatieve makers, die vanuit het buitenland naar Utrecht komen, hun kennis te laten delen met zoveel mogelijk mensen in de stad. Samenwerking tussen kunst, wetenschap en onderwijs is essentie van de serie, die wordt uitgevoerd onder coördinatie van Cultuurpromotie Utrecht.
De eerste Residentie in Utrecht dit jaar vond plaats in Kytopia tijdens Studio Stekker, met Amerikaan Richard Devine, pionier van de modulaire synthesizer, op verzoek van Colin Benders. De tweede Residentie in Utrecht staat geprogrammeerd tijdens Festival Oude Muziek, in samenwerking met Centre for the Humanities (Universiteit Utrecht): t/m 5 september kan je dagelijks om 18.30 uur in TivoliVredenburg een Eventalk bijwonen, gratis toegankelijk. Kunstenaars en denkers vanuit de Nederlandse universiteiten houden een korte inspirerende presentatie, afgewisseld met muziek verzorgd door Vox Luminis, ensemble in residence tijdens het festival. Verslag van de residenties en meer informatie is te vinden op residentiesinutrecht.nl.

Van Uitburo naar Uitagenda
Begin dit jaar startte de overgang van Utrechts Uitburo naar Uitagenda Utrecht. In het eerste half jaar van 2015 zijn alle middelen van het Utrecht Uitburo omgezet naar de nieuwe huisstijl van Uitagenda Utrecht. Ondertussen is alweer de zevende editie van het magazine Uitagenda Utrecht verspreid in Utrecht en omstreken. En in juli is de nieuwe site uitagendautrecht.nl stil online gegaan. De zomermaanden hebben we intensief gebruikt om de site te optimaliseren. Vanaf vandaag, 31 augustus, zal de site met een zichtbaarheidscampagne Nu ook online in en rond Utrecht ‘gelanceerd’ worden.

Cultuurpromotie Utrecht in 2014
2014 was een jaar waarin Cultuurpromotie Utrecht veel nieuwe plannen kon uitvoeren en er interne veranderingen ingezet werden. Cultuurpromotie kreeg in het voorjaar het bijzondere project Utrecht Muziek (in het kader van de opening van TivoliVredenburg) onder haar hoede. Culturele Zondagen had een succesvol jaar waarin mooie samenwerkingsverbanden werden aangegaan. Zo overtrof het Uitfeest in 2014 alle eerdere bezoekersaantallen, niet in de laatste plaats vanwege de samenwerking met Manuscripta, de landelijke start van een nieuw boekenseizoen. En eind 2014 verhuisde Cultuurpromotie samen met Toerisme Utrecht naar het oude Stadhuis, waardoor er nog beter samengewerkt kan worden. Maar 2014 was voor SCU vooral het jaar van de ontwikkeling en de succesvolle lancering van het nieuwe magazine Uitagenda Utrecht. Download het jaarverslag 2014 hier

Nieuwsbrief #16 juni 2015

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #16 | juni 2015

Collega’s,

Vrolijk makende bolletjes bomen, steeds meer Utrechters die op hun racefiets klimmen, veel bijzondere en culturele touractiviteiten, straatwerk dat nog af moet, studenten die dit jaar luxe op vakantie kunnen vanwege een fijne kamerverhuur. Kortom: De Tour nadert nu echt, nog maar twee weken en dan is het zover!
Ook Culturele Zondagen kleurt dit weekend geel, met een knipoog naar ‘Le Grand Départ’ staan strijd, competitie en uitdaging centraal tijdens ‘The Battle’.

En TivoliVredenburg: gefeliciteerd met jullie eerste verjaardag, en dank voor het mooie grote verjaardagsfeest afgelopen zaterdag! Op naar een nieuw mooi jaar.

Alvast een zonnige zomer toegewenst,

Namens het team van Cultuurpromotie Utrecht,
Hanneke Bouwsema


Nieuwe website Uitagenda Utrecht
De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de nieuwe website voor Uitagenda Utrecht. Deze zal de website van het Utrechts Uitburo gaan vervangen. Naast een compleet nieuwe website, die qua vormgeving aansluit bij het magazine, is er ook een overstap gemaakt naar een andere database en invoermodule. Binnenkort zal de site al online te bekijken zijn en in het begin van het nieuwe culturele seizoen wordt de site gelanceerd met een campagne. Dan volgt er ook meer informatie over welke zaken veranderd zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot het aanleveren van de agendainformatie. 
 

Utrecht wordt één groot strijdtoneel
Op 19, 20 & 21 juni verandert de Utrechtse binnenstad tijdens The Battle in één groot strijdtoneel. Op ruim dertig locaties gaan jong en oud binnen een groot aantal disciplines de strijd aan: van sport, dans, comedy, muziek, theater tot beeldende kunst. Met onder andere een internationale danswedstrijd, een spinning event en een pop-up studio in het voormalige Postkantoor aan de Neude. Op vrijdag 19 juni geeft burgemeester Jan van Zanen het startschot voor de Culturele Zondag The Battle en Midzomergracht Festival. Meer informatie: www.culturelezondagen.nl

Zomereditie Uitagenda Utrecht komt eraan
Het juli-/ augustusnummer van het magazine Uitagenda Utrecht staat in het teken van de vele festivals die deze zomer in de stad worden georganiseerd. Van Festival Oude Muziek tot Pluk de Nacht en van de Parade tot het Leidsche Rijn Festival, niets wordt overgeslagen. Daarnaast vind je in het magazine een grote terrassentest en een speciale bijdrage van Ronald Giphart. Waar die over gaat? Dat zeggen we nog even niet. De zomereditie van Uitagenda Utrecht is vanaf eind juni te verkrijgen bij culturele instellingen, horeca en de filialen van Albert Heijn. Bekijk de digitale Uitagenda Utrecht juni hier!

Uitfeest – de 18e editie!
Het Utrechts Uitfeest op zondag 6 september staat garant voor een spetterende opening van het nieuwe culturele seizoen. Bezoek het open huizen-programma van de instellingen, het openingsconcert (i.s.m. Festival Oude Muziek) in TivoliVredenburg, spring op de fiets en volg een VIP-route of beleef dans, muziek en theater op de diverse podia. De dag eindigt traditiegetrouw met de openluchtbioscoop van het Nederlands Film Festival. Meer informatie: www.culturelezondagen.nl
foto: Anna van Kooij

Nieuwsbrief #15 maart 2015

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #15 | maart 2015

Collega’s,

De afgelopen periode stond volop in het teken van verandering en vernieuwing. We zijn samen met Toerisme Utrecht in een vleugel van het Stadhuis getrokken, en deze mooie nieuwe plek midden in het centrum bevalt ons allemaal prima. De lijnen met Toerisme zijn nu nog korter, en dat komt alle samenwerkingsprojecten ten goede, daar gaan jullie de komende tijd zeker meer van horen.

Verder is de tweede nummer van Uitagenda Utrecht net uitgerold en zijn we al weer hard aan de slag met de derde en vierde editie. De nieuwe website uitagendautrecht.nl is in ontwikkeling, we houden jullie daarvan op de hoogte. En er komen natuurlijk weer hele mooie zondagen aan. Komend weekend Kijken, Kijken, Kopen en op 3 mei Utrecht 40-45.

Een hartelijke groet namens het team van Cultuurpromotie,

Hanneke Bouwsema


Nieuwe naam en huisstijl: Uitagenda Utrecht
Met de komst van het nieuwe magazine Uitagenda Utrecht is ook de naam en huisstijl van het Utrechts Uitburo verleden tijd. Vanaf eind januari zijn alle communicatiemiddelen, zoals de social media kanalen, schermtips en de halve pagina in Utrecht Dichtbij, omgezet in de nieuwe huisstijl. Medio 2015 zal ook de website utrechtsuitburo.nl plaatsmaken voor de website uitagendautrecht.nl. Tot die tijd is er een landingspagina op uitagendautrecht.nl te zien die doorverwijst naar het Utrechts Uitburo. Het logo van Uitagenda Utrecht voor de eigen middelen van de instellingen is hier te downloaden.
 

Nummer 2 van magazine Uitagenda Utrecht is uit!
In deze tweede editie lees je over Utrechtse thuisbrouwers, de pianospelende broers Arthur en Lucas Jussen, theatergroep De Warme Winkel en nog veel meer... en natuurlijk ontbreken ook de tips en de handige cultuuragenda niet. Uitagenda Utrecht is in de hele stad te verkrijgen bij culturele instellingen, horeca en de filialen van Albert Heijn. De redactie van het magazine en de website zijn voor o.a. het aanleveren van agenda items en tips te bereiken via redactie@utrechtsuitburo.nl. Deadline aanleveren agendagegevens meinummer: 23 maart of eerder.

Utrecht Verhaal
Utrecht is een stad van Kennis en Cultuur. Utrecht is groen, gezond, slim en Utrecht is muziek. Deze kwaliteiten maken de identiteit van Utrecht, maar ze blijken nog weinig binding op te leveren bij Utrechters en bezoekers van de stad. Daarom is een aantal Utrechtse instellingen aan de slag gegaan om te werken aan het brand Utrecht. Eén van de instrumenten die dat heeft opgeleverd is de Utrecht Toolkit. Hier kun je onder andere terecht voor feiten, cijfers en foto’s van de stad. Alle marketinginformatie over Utrecht op één plek dus!

Meer dan 50 locaties tijdens Kijken Kijken Kopen
Zondag 8 maart vindt alweer de vierde editie plaats van Kijken, Kijken, Kopen. Winkels en cafés worden voor één dag een podium. Op meer dan 50 locaties zetten winkeliers en artiesten zich tijdens deze zondag in om het publiek te verrassen met optredens. Zo is singer-songwriter Lucky Fonz III te horen op de Mariaplaats, treedt technocabaretduo Matroesjka op bij Bigoli en sluit Kofferband van Orkater/De Nieuwkomers de dag af in de Winkel van Sinkel. Deze zondag is er ook weer een voorronde NK Slowbiking. Dit keer in Hoog Catharijne. Meer informatie: www.culturelezondagen.nl

Utrechtse Cultuurborrel Café ’t Hoogt
Klaar met de week, maar nog niet klaar met doordenken, doorpraten en ontmoeten van collega’s en relaties? Dan is Café ’t Hoogt de plek. Vrijdagmiddag vanaf 17.00 uur komen hier wekelijks Utrechters uit de culturele sector, politiek en aanpalende sectoren bij elkaar. Onder het genot van een hapje en een glaasje wordt de week uitgeluid. En vanaf 18.00 uur kun je in het café terecht voor een mooi gerecht van de maandelijks wisselende ‘Baas in de keuken’ (reserveren aanbevolen).

Nieuwsbrief #14 november 2014

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #14 | november 2014

Collega’s,

Het culturele veld heeft zich de afgelopen periode sterk gemaakt de aangekondigde ingrijpende bezuinigingen op cultuur te keren: Er is veelvuldig contact geweest met de politiek over reparatie vanaf het nieuwe Cultuurconvenant 2017-2020. Margriet Jongerius, wethouder Cultuur, heeft aan de gemeenteraad toegezegd dat de bezuinigingen in het Cultuurconvenant 2017-2020 volledig gerepareerd zullen worden. En dat de kinderziekten van TivoliVredenburg niet op de cultuurbegroting worden afgewenteld. Dat is goed nieuws, maar oplettendheid blijft geboden: onderweg naar de Voorjaarsnota 2015 in mei - waarin de bedragen worden vastgelegd - kan veel gebeuren.

Ondertussen draait cultureel Utrecht op volle toeren en verschijnt er vanaf 2015 maandelijks een gratis cultureel lifestyle magazine Uitagenda Utrecht. Naast de meest complete Uitagenda van Utrecht, redactionele artikelen en velerlei cultuurtips is er ook aandacht voor nieuwe plekken in de stad, bijzondere winkels, café’s, en niet te missen trends. Het magazine komt er dankzij betrokkenheid en financiële bijdragen vanuit het culturele veld, en ook daarbuiten heeft men zich zeer enthousiast betoond. Wij hopen er - in navolging van de Amsterdam en Rotterdamse edities - een groot succes van te maken, en zien uit naar 2015!

Namens het team van SCU,

Hanneke Bouwsema


SCU gaat verhuizen
Niet alleen de lancering van de Uitagenda Utrecht houdt ons prettig bezig, ook de aanstaande verhuizing naar het oude Stadhuis is een gebeurtenis om naar uit te zien. Per 1 januari 2015 zijn de kantoren van Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie Utrecht te vinden op de begane grond aan de Oudegracht. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan onze komst. We hopen eind december te verhuizen en iedereen vanaf januari te ontvangen op deze mooie nieuwe plek. Een precieze adreswijziging volgt. 

 

Nieuw magazine: Uitagenda Utrecht
We schreven het al in de inleiding, het is bijna zover: 18 december komt het eerste nummer van het gloednieuwe culturele lifestyle magazine Uitagenda Utrecht uit! Hoewel we de inhoud zoveel mogelijk geheim houden, willen we wel alvast verklappen dat de mannen van de theatervoorstelling De Verleiders in dit eerste nummer niet ontbreken. Ook kun je alles lezen over wie er schuilgaan achter Vechtclub XL, de creatieve broedplaats in het voormalig OPG-complex. Het magazine is op ruim 150 locaties in en rond Utrecht te verkrijgen.
 *Afbeelding betreft een voorbeeldcover. 

CZ Labs: Werk in de winkel
Er is Werk in de Winkel! Twintig ondernemende creatieven krijgen de kans om hun diensten professioneel in de markt te zetten én daarna hun eigen winkel te openen. Deze nieuwe editie van CZ Labs staat in het teken van leren etaleren. CZ Labs werkt samen met NEST en Open Concept. Werk in de Winkel is te zien op twee NEST locaties: het Utrecht Science Park (1 t/m 5 december) en Hoog Catharijne (13 t/m 14 december). Meer weten van deze CZ Labs? Nog nooit van NEST gehoord? Kijk op CZ Labs 

Milieuzone in per 1 januari 2015
Het kan niemand ontgaan zijn: Utrecht voert per 1 januari 2015 een milieuzone in. Dit heeft onder meer gevolgen voor organisaties die in de binnenstad werken. Dieselauto’s van voor 2001 en vrachtauto’s van voor 1 oktober 2005 mogen het gebied van de milieuzone niet meer in. De milieuzone ligt in de Utrechtse binnenstad, het stationsgebied, de Jaarbeurs en enkele aangrenzende wegen. Meer informatie op www.utrecht.nl/milieuzone (met o.a alternatieven om het gebied te kunnen bereiken en een online kentekencheck).

Nieuwjaarsduik 11 januari 2015 
We beginnen het nieuwe jaar als altijd met de Nieuwjaarsduik, een bescheiden variant van het Uitfeest. Dit jaar is er vanzelfsprekend extra aandacht voor de start van de Tour de France in Utrecht. Wat zijn raakvlakken tussen sport en cultuur? En Nijntje wordt zestig in juni: een kleine voorbeschouwing van de festiviteiten alvast door het Centraal Museum. Verder op meer dan vijftig locaties voorstellingen, concerten en optredens. Met onder andere slowbiken in het nieuwe Stadskantoor, sneak peaken bij Castellum Hoge Woerd (Máximapark), een Culturele Tienkamp in de Stadsschouwburg.

Nieuwsbrief #13 juli 2014

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #13 | juli 2014

Collega’s,

Met de zomervakantie voor de deur kijken we terug op een meer dan geslaagd cultureel seizoen. De in het oog springende openingen van DOMunder en TivoliVredenburg hebben dit jaar feestelijk de toon gezet. Tot over onze landsgrenzen dringt zo langzamerhand door dat Utrecht muzikaal flink aan de weg timmert. Recent maakten de voorstelling Faust in het Werkspoorkathedraal en de opening van Spring grote indruk. En zo is er veel, veel meer prachtigs geweest dit jaar. Vanaf 2015 hopen we dit mooie cultuuraanbod overzichtelijk en enthousiasmerend te presenteren in een Utrechts ‘Uitmagazine’, samen met andere highlights in de Domstad. Hoever we zijn? Lees verder!

Een mooie zomer gewenst en graag tot ziens bij het Uitfeest.

Namens het team van Cultuurpromotie Utrecht,

Hanneke Bouwsema


'Uitmagazine' 
We zijn er bijna! Velen van jullie hebben laten weten mee te doen, en financieel bij te dragen. Geweldig nieuws, want dat is de enige manier: met culturele en andere partijen dit ‘Uitmagazine’ van de grond tillen. Mondelinge toezeggingen zijn vertaald in schriftelijke verklaringen en die stromen nu binnen. En de gemeente doet mee, en wij natuurlijk! Ben je nog niet benaderd, wil je meer weten over het ‘Uitmagazine’ en ook een bijdrage leveren? Neem contact op met jorrit@cultuurpromotieutrecht.nl
*Magazines op de afbeelding zijn voorbeelden uit Amsterdam en Rotterdam. 

Samenwerking Toerisme Utrecht en SCU
Zo langzamerhand begint de samenwerking tussen Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie Utrecht vorm te krijgen.  
Er zijn vijf onderwerpen vastgesteld waarmee alvast gestart wordt: 1. ontwikkeling gezamenlijk partner/contribuantmodel 2. persbewerking 3. distributie 4. advertentieacquisitie 5. informatievoorziening (VVV/Uitburo). Ook participeert Toerisme Utrecht in het ‘Uitmagazine’.

Terugblik marketingbijeenkomst 13 mei
Wat waren de aanwezigen en wij als organisatoren blij met Tessa van Asselt van TrendsActive. Met haar inspirerende presentatie over de Millenials (geboren tussen 1980 en 1995) stal zij – zelf Millenial – de show. Met veel voorbeelden liet Tessa overtuigend zien hoe je een generatie, die zich veel meer bezighoudt met beeld dan tekst, prima kunt bereiken. 
Alvast voor in de agenda: maandag 17 november, vanwege eerder succes wordt dit opnieuw een speeddate-bijeenkomst met marketingexperts.


Wat doet Cultuurpromotie Utrecht?
Voor wie nog eens op een rijtje wil hebben wat Cultuurpromotie Utrecht allemaal doet, hier de link naar ons jaarverslag 2013. Met impressies van de diverse Culturele Zondagen (samen met het veld 26% meer bezoek gerealiseerd), nieuwe producten van het Uitburo (kindermarketing slaat goed aan), en natuurlijk de belangrijkste resultaten van het GfK Intomart Cultuuronderzoek. In dit jaarverslag ook veel aandacht voor (bereik)cijfers. Het is zeker de moeite waard om het even te bekijken. 

Data en 'plannen' Culturele Zondagen 2015
Vlak voor de zomervakantie kijken we altijd alvast vooruit naar de Culturele Zondagen van volgend jaar. 
11 januari           Nieuwjaarsduik
8 maart               Kijken, Kijken, Kopen/Kijken, Proeven, Proosten
3 mei                   Utrecht ’40-’45
21 juni                 'The Battle’
6 september      Uitfeest
18 oktober          Alles Kids

Kijk hier voor de eerste korte programmateksten.

Uitfeest 7 september
Vakantie gehad, andere culturen gezien en dan is daar weer de start van het Utrechtse cultuurseizoen. De stad verandert voor één dag in een groot podium voor muziek, dans, theater, expositie en film. Het Uitfeest is een van de succesvolste Culturele Zondagen en trekt jaarlijks 60.000 bezoekers. Dit jaar kent het Uitfeest een primeur. Het boekenfestival Manuscripta (start boekenseizoen) wordt een reizend evenement en doet als eerste Utrecht aan. 

Het Uitfeest-programma staat vanaf 1 augustus online op culturelezondagen.nl 


Cultuurpodium Leeuwenbergh 
Even uit beeld sinds Vredenburg zijn biezen heeft gepakt, maar ondertussen wil Leeuwenbergh graag (ook) weer als locatie voor voorstellingen en concerten functioneren. Voor meer informatie over het gebruik en de beschikbaarheid van Leeuwenbergh: leeuwenbergh@cateringoudlondon.nl.

Nieuwsbrief #12 april 2014

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #12 | april 2014

 

Beste collega’s,

Nu zowel de opening van DOMunder op 2 juni, als de opening van TivoliVredenburg op 21 juni dichterbij komen, heeft Utrecht er weer twee bijzondere, nieuwe culturele plekken bij. Naar aanleiding van de opening van TivoliVredenburg wordt bestaande muziekprogrammering en nieuw programma uit heel Utrecht dit jaar uitgelicht onder de noemer Utrecht Muziek. Deze maand is www.utrechtmuziek.nl online gegaan. Deze site biedt een overzicht van muziekfestivals, concerten en andere muziekevenementen die dit jaar in Utrecht plaatsvinden. Uniek aan de site is dat concerten getoond worden van de verschillende zalen, podia en genres die Utrecht rijk is, waarbij zowel grote namen als jong talent aan bod komen. Ook tipt de site elke week een aantal concerten. Zo is nog eens extra goed te zien, hoeveel Utrecht op het gebied van muziek te bieden heeft.

Namens alle medewerkers van SCU wens ik jullie een fijn, muzikaal voorjaar.

Hanneke Bouwsema

Marketingbijeenkomst SCU dinsdag 13 mei
Cultuurpromotie Utrecht organiseert dinsdagmiddag 13 mei een marketingbijeenkomst in Theater Kikker. In het eerste blok worden bezoekers bijgepraat over een aantal actuele zaken die het Utrechtse culturele veld kansen bieden, waarna het woord is aan de twee hoofdsprekers. Het volledige programma is hier te vinden. De middag wordt afgesloten met een borrel. Voor contribuanten is de bijeenkomst gratis te bezoeken tot drie medewerkers. Niet-contribuanten betalen een bedrag van €75 per bezoeker. Inschrijven kan door een email te sturen naar Sebastiaan.

Utrecht krijgt primeur met Manuscripta op het Uitfeest
Het Uitfeest in Utrecht, al 16 jaar dé aftrap van het nieuwe culturele seizoen in september, krijgt de primeur: Manuscripta zal voortaan als reizend boekenfestival als eerste Utrecht aandoen tijdens het Uitfeest op zondag 7 september. Waar het Uitfeest de opening van het culturele seizoen markeert, vormt Manuscripta traditioneel de opening van het boekenseizoen. Culturele instellingen openen op 7 september in Utrecht hun deuren en makers geven een vooruitblik op dat wat komen gaat. De stad verandert voor één dag in een groot podium met muziek, dans, theater, expositie, film en dit jaar ook auteurs en hun nieuwste boeken.

Uittips in de bus
Cultuurpromotie Utrecht is continu bezig haar producten en diensten verder te ontwikkelen en uit te breiden. Sinds deze maand zijn er in bus 12 van U-OV (Qbuzz), die rijdt tussen Utrecht Centraal Station en De Uithof, nieuwsberichten van RTV Utrecht te zien. De omroep doet een proef met nieuws op de narrowcastingschermen die in de bus hangen. Het Utrechts Uitburo levert Uittips aan, die als bron voor de culturele tips worden gebruikt.  Zo wordt het culturele aanbod weer aan een nieuw publiek getoond.

Culturele Zondag DE STAD DE TOEKOMST
Wonen we straks in een stad waarin je zelf je voedsel verbouwt, een huis print, je bier brouwt en energie opwekt? Op zaterdag 24 en zondag 25 mei organiseert Culturele Zondagen het tweedaagse festival ‘DE STAD DE TOEKOMST’, waarin een beeld wordt gemaakt van de tijd die voor ons ligt. Aan de hand van nieuwe technologieën, muziek, lezingen, dans- en theatervoorstellingen, workshops en productdemonstraties worden de ideeën en belevingen van de nieuwe stedeling over de stad van de toekomst gepresenteerd. Utrecht – een groeiende stad met het grootste aantal jonge inwoners in Nederland – is het voorbeeld voor dit weekend.

Culturele Zondag CZ On Tour
Zaterdag 12 en zondag 13 juli kun je een andere kant van Utrecht ontdekken. Culturele Zondag ‘CZ On Tour’ neemt je dan mee langs de mooiste bekende en onbekende culturele plekken aan de randen van Utrecht en leidt je met bijzondere (hard)loop-, bus-, wandel-, vaar- en fietsroutes naar nieuwe inspirerende culturele en creatieve locaties.

 

Nieuwsbrief #11 december 2013

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #11| december 2013

 

Beste collega's,

In 2013 bruiste Utrecht weer met prachtige voorstellingen, concerten, tentoonstellingen en festivals. En natuurlijk veel extra activiteiten in het kader van de Vrede van Utrecht, waarbij de ontsteking door Koningin Beatrix van het laatste onderdeel van Trajectum Lumen (De Dom) bij veel Utrechters grote indruk maakte. Ook ging de eerste editie van SPRING van start. En dat zijn nog maar enkele hoogtepunten van het afgelopen jaar. In 2014 kunnen we ons onder meer verheugen op de openingen van TivoliVredenburg en Schatkamer II onder het Domplein. Meer daarover in deze nieuwsbrief.

Namens alle medewerkers van SCU wens ik jullie fijne feestdagen en een cultureel 2014!

Hanneke Bouwsema

Utrecht Muziekjaar 2014
Naar aanleiding van de opening van TivoliVredenburg op 21 juni staat Utrecht in 2014 het hele jaar in het teken van muziek. Er worden dan extra middelen ingezet om bestaande muziekprogrammering in de stad uit te lichten en nieuwe programmering te realiseren. De festivals, het Utrechts Verbond, TivoliVredenburg, SUM, TU, SCU, ambtenaren van de gemeente e.a. hebben de afgelopen maanden gezamenlijk een plan ontwikkeld op basis waarvan de extra middelen door het College zijn toegekend. Er komt geen overkoepelende campagne zoals ‘Utrecht viert 2013’.

Vervolg cultuuronderzoek GfK Intomart
Op 28 oktober jl. zijn de resultaten gepresenteerd van het onderzoek dat GfK Intomart in opdracht van SCU heeft uitgevoerd naar cultuurinteresse, - bezoek en informatiezoekgedrag onder Utrechters. Degenen die de resultaten nog niet kennen kunnen deze opvragen bij hester@cultuurpromotieutrecht.nl. De resultaten geven bruikbare basisinformatie. Er wordt met een aantal vertegenwoordigers uit het veld binnenkort verder nagedacht over verdiepend vervolgonderzoek.  

UITmagazine
In navolging van de succesvolle edities in Amsterdam (UITkrant) en Rotterdam (UITagenda) onderzoekt SCU de mogelijkheden voor een Utrechts UITmagazine. Daarin wordt informatie over het cultuuraanbod samengebracht in columns en verdiepende artikelen en is er ook (redactionele) aandacht voor o.a. winkels en restaurants. In het voorjaar moet duidelijk worden of een UITmagazine in Utrecht (financieel) haalbaar is. Mocht dat het geval zijn dan is het streven de eerste editie eind augustus/begin september 2014 te lanceren.


Nieuwe partners Culturele Zondagen

Na succesvolle eerdere samenwerking heeft Centrummanagement Utrecht het initiatief genomen Culturele Zondagen structureel te steunen en intensiever samen te werken. Culturele Zondagen is vanzelfsprekend blij met deze ontwikkeling die de mogelijkheid geeft het culturele aanbod nog breder onder de aandacht te brengen.

RTV Utrecht besteedt met grote regelmaat aandacht aan Culturele Zondagen en zal dat vanaf 2014 structureel doen, onder meer tijdens het radioprogramma Aan Tafel. Tevens wordt onderzocht hoe ook op televisie in aankondigende sfeer aandacht besteed kan worden aan Culturele Zondagen.



Nieuwjaarsduik op 12 januari 2014: aftrap Muziekjaar 2014
De Nieuwjaarsduik is de eerste Culturele Zondag van het jaar en de aftrap van het eerder genoemde Utrechtse Muziekjaar. Het is dan voor het eerst mogelijk tijdens speciale rondleidingen TivoliVredenburg van binnen te bekijken. Op het Westplein wordt Paviljoen pOp geopend: het kleinste muziekpodium van de stad. Op het Domplein wordt de nieuwe naam van Schatkamer Domplein II onthuld en verder is er natuurlijk weer een openhuisprogramma, dit jaar met muzikaal accent.

Nieuwsbrief #10 juni 2013

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #10| juni 2013

Dag collega's,

Mogelijk zijn jullie geabonneerd op de nieuwsbrieven van Culturele Zondagen en/of het Utrechts Uitburo en hebben jullie een link ontvangen naar het grote cultuuronderzoek dat Intomart GfK uitvoert in opdracht van SCU. Hieronder staat in ieder geval kort wat het onderzoek behelst. De resultaten van het onderzoek moeten het o.a. mogelijk maken de Utrechter gerichter te bereiken met informatie over het door hem/haar gewaardeerde aanbod.

Daarnaast maken we graag melding van het feit dat Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie Utrecht in gesprek zijn over mogelijkheden voor verdere samenwerking, met als doel Utrecht als stad van kennis en cultuur zowel binnen als buiten de stadsgrenzen steviger op de kaart te kunnen zetten.

Een goede zomer gewenst!

Namens alle medewerkers van SCU,

Hanneke Bouwsema

Publieksonderzoek activiteiten SCU
Hoe informeert de Utrechter zich over het Utrechtse culturele aanbod? En van welk aanbod maakt hij/zij dan gebruik? Welke rol spelen de producten van het Utrechts Uitburo in de culturele informatievoorziening? En welke betekenis heeft Culturele Zondagen voor de inwoners van Utrecht en voor het imago van de stad? Dit zijn enkele vragen die het uitgangspunt vormen voor een groot onderzoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het landelijke onderzoeksbureau Intomart GfK. Het is kwantitatief en kwalitatief van aard, heeft een extra focus op de leeftijdsgroep 20-35 en zal deze zomer worden afgerond. Vanzelfsprekend zullen we de resultaten en conclusies aanwenden om onze dienstverlening verder te optimaliseren.

Toerisme Utrecht en SCU in gesprek over verdere samenwerking
Aanvankelijk waren Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie Utrecht van plan eind 2013 gesprekken te starten over mogelijkheden voor intensieve samenwerking op termijn. Eind 2013 zou de Vrede van Utrecht ten einde zijn en was duidelijk of Utrecht - na een tweede ronde -  al dan niet Culturele Hoofdstad van Europa zou worden. Ondertussen heeft de werkelijkheid anders beslist en is de ambitie 2018 uit de boeken gehaald. Met als gevolg dat Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie eerder gestart zijn met de gesprekken over mogelijkheden voor verdere samenwerking. Doel is daarbij de Domstad op een herkenbare manier ook buiten de stadsgrenzen neer te zetten en daarbij de mogelijkheden die de (culturele) parels van de stad bieden ten volle te benutten, op een duurzame manier. Vanzelfsprekend houden we je van de voortgang op de hoogte.  

Culturele Zondagen
Op 13 en 14 juli wordt tijdens de Culturele Zondag ‘Cross Culture’ twee dagen lang het Griftpark op zijn kop gezet met beats, skatebattles, dans, visuals, graffiti en workshops. Op zaterdag treden topartiesten als DJ Shadow (dj set), SKIP&DIE, Fresku, DJ Kypski en Boemklatsch Equalizer op. De zondag is gratis toegankelijk en bevat een uitgebreid programma voor jong en oud met optredens van bijvoorbeeld Arts the Beatdoctor, iLL Skill Squad en Broken Brass Ensemble. Cross Culture is een samenwerking tussen Culturele Zondagen, Vrede van Utrecht en DOX.

Agenda 2013 - 2014
   Uitfeest 1 september 2013
   Op bezoek bij het boek 2 & 3 november 2013
   Nieuwjaarsduik 12 januari 2014
   Kijken, Kijken, Kopen 1 & 2 maart 2014 
   City Future Program 24 & 25 mei 2014
   CZ on Tour 12 & 13 juli 2014
   Uitfeest 7 september 2014
   In de Ban van de Man 8 & 9 november 2014


Cultuurbijlage Utrecht Dichtbij

In navolging van de succesvolle edities van de zomers van 2011 en 2012 geeft SCU eind augustus opnieuw een cultuurbijlage uit bij huis-aan-huiskrant Utrecht Dichtbij. 'Uit in Utrecht' wordt verspreid in een oplage van 178.000 en bevat een agenda van het nieuwe cultuurseizoen in Utrecht. Daarnaast wordt een aantal pagina's gevuld met interviews en artikelen over opvallende voorstellingen, uitvoeringen en tentoonstellingen in het nieuwe seizoen. Als het goed is heb je een e-mail ontvangen van Marieke de Ruijter met meer informatie hierover. Zo niet, dan kun je een bericht sturen naar marieke@cultuurpromotieutrecht.nl, dan stuurt zij je de informatie alsnog toe.


Jaarverslag SCU online
In het jaar 2012 werden door het Utrechts Uitburo veel nieuwe producten ontwikkeld en het jaar kende met o.a. het ‘Uitfeest’, ‘Kijken, Kijken, Kopen’ en ‘Hoezo Armoede?’ succesvolle Culturele Zondagen. In ons online jaarverslag van 2012 is een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen en projecten terug te vinden. Het jaarverslag is hier online in te zien.

Marketingbijeenkomst 6 juni
Op 6 juni vond de eerste marketingbijeenkomst van SCU in 2013 plaats. Het thema van de bijeenkomst was 'Flirten met ideeën: een speeddate met marketingexperts'. Door deze nieuwe, meer interactieve vorm van de bijeenkomst konden aanwezigen één-op-ééngesprekken aangaan met zeven marketingdeskundigen. Op deze manier bood SCU een platform waarbij men persoonlijke vragen op marketinggebied kwijt kon. De reacties waren positief en daarom zal SCU dit concept verder ontwikkelen.  De volgende bijeenkomst zal einde van dit jaar plaatsvinden.

Nieuwsbrief #9 maart 2013

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #9  |  maart 2013
Collega's,

Graag informeren we jullie over een aantal paar mooie projecten die op stapel staan, projecten die het culturele aanbod van Utrecht nog gerichter onder het Utrechtse publiek brengen. Maar we beginnen deze nieuwsbrief met een bericht over een groot onderzoek dat de komende periode wordt uitgevoerd en voor de zomer zal zijn afgerond.

Groet! 
namens alle medewerkers van SCU,

Hanneke Bouwsema

Publieksonderzoek activiteiten SCU
Hoe informeert de Utrechter zich over het Utrechtse culturele aanbod, welke rol spelen de producten van het Utrechts Uitburo in de culturele informatievoorziening, welke betekenis heeft Culturele Zondagen voor de inwoners van Utrecht en voor het imago van de stad, dragen de activiteiten van SCU in het algemeen bij tot meer bekendheid en afname van het culturele aanbod? Deze en meer vragen zijn uitgangspunt voor een groot onderzoek dat tot op wijkniveau uitsluitsel moet geven over bekendheid, betekenis en resultaten van de activiteiten van het Utrechts Uitburo en Culturele Zondagen. Het onderzoek is kwantitatief en kwalitatief van aard, heeft een extra focus op de leeftijdsgroep 20-35, en zal voor de zomer zijn afgerond. Vanzelfsprekend zullen we resultaten en conclusies aanwenden om onze dienstverlening verder te optimaliseren. We houden jullie op de hoogte!

Campagne UUB
Net als vorig jaar lanceert het Utrechts Uitburo een publiekscampagne om de naamsbekendheid - en daarmee de bekendheid/toegankelijkheid van het Utrechtse culturele aanbod - te vergroten. Vanaf medio april zal de campagne twee weken te zien zijn in de stad. De beelden voor de campagne zijn weer geleverd door verschillende Utrechtse culturele instellingen en op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de vormgeving. Binnenkort ontvangen jullie meer informatie, o.a. over hoe jullie de campagne verder kunnen ondersteunen. 

Speciale UUB-kinderpagina en Kidsmail gereed voor meivakantie
In navolging van het Rotterdams en Haags Uitburo zet ook het Utrechts Uitburo (UUB) in 2013 in op speciale cultuurmarketing voor kinderen. Er is een aparte kinderpagina op de website van het Utrechts Uitburo aangemaakt, en met een zogenaamde Kidsmail richt UUB zich op (ouders van) basisschoolkinderen. Hiermee informeren we de doelgroep nu rechtstreeks over het prachtige aanbod aan culturele kinderactiviteiten. Daarnaast geven we de culturele instellingen, die jeugdprogrammering aanbieden, een nieuw platform. Inschrijven op de Kidsmail kan nu al via onze site: utrechtsuitburo.nl

Campagne SAPsite.nl
De afgelopen periode is hard gewerkt om de SAP-site (hét magazine over cultuur en uitgaan voor jongeren) zowel qua redactie als inrichting verder te professionaliseren. De aanpassingen hebben direct geleid tot meer bezoek aan de website. Graag maken we nog meer jongeren deelgenoot, en we zetten dan ook een kleine campagne in om de site verder onder de aandacht te brengen. De campagne is vanaf de tweede week van april zichtbaar  in de stad. Meer informatie voor contribuanten van SCU volgt per e-mail. 

Culturele Zondag Utrecht Danst – 13 & 14 april – onderdeel openingsprogramma Vrede van Utrecht
Deze vierde editie van de inmiddels zeer geliefde Culturele Zondag Utrecht Danst staat volledig in het teken van de opening van het culturele feestjaar van de Vrede van Utrecht. Daarom start Utrecht Danst al op zaterdagavond met een programma van dans, muziek, eten en drinken, in aanloop naar het openingsspektakel ‘De Slag om Vrede’ op het dak van de A2. Op zondag gaat het programma verder met een mix van voorstellingen en workshops op meer dan dertig pleinen en binnen locaties. Utrecht als danspodium! Meer informatie en het complete programma: www.culturelezondagen.nl. We zien jullie graag op 13 en 14 april in de stad!

Nieuwsbericht: Tweede jaar JIJtrecht succesvol afgesloten

Donderdag 24 januari 2013 was Theaterzaal Het Zand in Leidsche Rijn het toneel voor de eindpresentatie van het project JIJtrecht. Voor het tweede jaar op rij hebben studenten van de minor Media Productions (Hogeschool Utrecht / School voor Journalistiek ) in opdracht van Cultuurpromotie Utrecht videoportretten gemaakt van culturele instellingen in Utrecht. Dit heeft wederom geresulteerd in een aantal mooie filmpjes en ook de culturele instellingen waren tevreden over het resultaat.

Naast de instellingsportretten, portretteerden de studenten ook verschillende doelgroepen voor cultuur, die zijn gebaseerd op het onderzoek naar de Utrechtse Cultuurprofielen. Instellingen die dit jaar meededen zijn: Cultuur 19, BAK, Via Vinex, Het Literatuurhuis, Het Spoorwegmuseum, Vredenburg en Parnassos. De filmpjes zijn nu te bekijken op www.jijtrecht.nl en daar zijn ook de filmpjes van vorig jaar te zien. Toen werden filmpjes gemaakt van Organisatie Oude Muziek, Kunstliefde, 't Hoogt, Museum Speelklok, Het GeldMuseum en Muziekhuis Utrecht. Volgend jaar is het derde en laatste jaar waarin SCU opdrachtgever zal zijn van de minor.

Nieuwsbrief #8 december 2012

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #8  |  december 2012

Collega's,

Alweer de laatste SCU-nieuwsbrief van een jaar dat omgevlogen lijkt. Een jaar waarin opnieuw veel moois te zien was, en instellingen achter de schermen hard gewerkt hebben aan oplossingen voor aanstaande bezuinigingen.

De teleurstelling over ‘2018’ laten we zo snel mogelijk achter ons om ons te verheugen op 2013. Een jaar waarin het nieuwe ‘Springfestival’ zich presenteert, het Muziekpaleis vast ook van binnen prachtig wordt, heel veel mooie en uitdagende programmering op de rol staat, en…. de Vrede echt gevierd gaat worden!

Wij wensen iedereen een fijne decembermaand, en alvast een gezond en gelukkig 2013.

Namens alle medewerkers van SCU,
Hanneke Bouwsema


Wereldfeest naar Cultuurpromotie Utrecht/CZ
SCU en Wereldfeest zijn verheugd over het gemeentebesluit om vanaf 2013 de middelen van het Wereldfeest toe te kennen aan SCU. Daardoor wordt het voor SCU mogelijk de diverse programmering van Culturele Zondagen substantieel te versterken. Naast de middelen zullen vanzelfsprekend kennis en ervaring van tien jaar Wereldfeest worden ingezet. Een lid van het bestuur van het Wereldfeest zal eerdaags toetreden tot het SCU-bestuur.  

Vrede van Utrecht
SCU neemt in 2013 het programma van de Vrede van Utrecht standaard op in een aantal Utrechts Uitburo uitingen. Vanaf februari t/m eind september is er o.a. een wekelijkse “Vrede van Utrecht tip” in onze uitingen en de highlights van het Vrede programma zullen extra aandacht krijgen. De Vrede van Utrecht jubileum-tag en het logo worden hierbij ingezet.

Meer informatie over de extra aandacht en wat je zelf kan doen om het Vrede van Utrecht programma te promoten volgt zo snel mogelijk in een separate mail.

Tijd van je leven bij VPRO en RTV Utrecht
In de documentaire Tijd van je leven: wij zijn 12 portretteert regisseur Michiel van Erp elf Utrechtse kinderen die dit jaar 12 zijn geworden. Een jaar geleden begon hij met het volgen van deze kinderen. Hij zal hun levens blijven volgen totdat ze in het jaar 2018, 18 zijn.

De vier afleveringen worden uitgezonden door RTV Utrecht en VPRO/Zapp (Ned3) vanaf 16 december. Op 9 december herhaalt Utrecht de eerste editie van Tijd van je leven uit 2011.
Klik hier voor het volledige uitzendschema.

Tijd van je leven, naar een idee van Cultuurpromotie Utrecht, wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Utrecht en het K.F. Hein Fonds.

Culturele Zondag Nieuwjaarsduik
Op 13 januari luiden we het jaar in met de Culturele Zondag Nieuwjaarsduik. Stille straten, warme locaties en makers die er zin in hebben. Dit jaar legt de Nieuwsjaarsduik de rode loper speciaal uit voor de festivals. Na een woelig bezuinigingsjaar staan de festivals vol mooie plannen in de startblokken. Verder openen de culturele instellingen traditiegetrouw hun deuren om al het moois te tonen dat komen gaat. Verdieping biedt Culturele Zondagen in samenwerking met de Universiteit Utrecht in het CZ-College Het Neurovisie Songfestival. Skon kinderopvang trakteert de kinderen op een schaatsbaan met koek en zopie op de Mariaplaats.

Personeel
Per 13 december gaat Wietske Walhout – van Soolingen met zwangerschapsverlof. Pieta Koopman neemt haar taken gedurende het zwangerschapsverlof waar. Pieta is te bereiken op telefoonnummer 030 232 30 84 of per e-mail pieta@cultuurpromotieutrecht.nl  

Nieuwsbrief #8 oktober 2012

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #8  |  oktober 2012

Collega's,

Met genoegen presenteren wij de nieuwe nieuwsbrief van SCU. Het is altijd fijn als we een aantal nieuwe ontwikkelingen en samenwerkingen kunnen melden. Graag vraag ik speciale aandacht voor Arts Holland, daar liggen mooie kansen voor Utrecht. Eerdaags worden jullie door Arts Holland uitgenodigd voor een informatieve middag (20 november).

Groet!
namens alle medewerkers van SCU,
Hanneke Bouwsema


Utrechts Uitburo tips in journaal Wolff bioscopen 
Vanaf begin september heeft het Utrechts Uitburo iedere week twee cultuurtips bij het RTV Utrecht “U Vandaag bioscoopjournaal”. Dit 60 seconden nieuwsbulletin wordt op werkdagen voor alle films na 18.30 uur vertoond in de Wolff bioscopen: Catharijne, Camera Studio, City Movies en Wolff Nieuwegein. Utrechts Uitburo is verheugd om op deze manier een meer divers publiek te kunnen bereiken met de culturele agenda van Utrecht. 

Telegraaf
Met genoegen laten wij weten dat Cultuurpromotie Utrecht een samenwerking is aangegaan met De Telegraaf. Twee weken geleden verscheen bij De Telegraaf de eerste speciale Utrecht-bijlage op tabloid, waarvoor het Utrechts Uitburo een uitgebreide cultuuragenda aanlevert. De Telegraaf met Utrecht-bijlage zal worden verspreid in de regio Utrecht onder 35.000 abonnees, en kent een losse verkoop van ongeveer 15.000. Wij denken middels deze samenwerking een groter deel van de Utrechtse bewoners en bezoekers kennis te laten maken met het prachtige culturele aanbod dat Utrecht kent.

UITapp nu ook voor de Android
In navolging van de UIT-app voor iPhone heeft het Uitburo, vanaf half augustus, nu ook een gratis mobiele applicatie voor Android telefoons gelanceerd. Download nu de app en scroll door de uitagenda, download je favorieten en deel ze met je vrienden! 

Gezamenlijke Bezoekerscampagne
Toerisme Utrecht, Cultuurpromotie Utrecht, Stichting Utrechtse Musea en Centrummanagement ontwikkelen gezamenlijk een bezoekerscampagne die zal worden ingezet in de regio Utrecht. De campagne is erop gericht het imago van Utrecht op gebied van horeca, winkelen en cultuuraanbod te versterken en de inwoners van de regio te verleiden Utrecht te bezoeken. De campagne werkt met name met affiches in abri’s, is gericht op twee doelgroepen, en wordt gemonitord. Eind van dit jaar zal de campagne met twee ‘flights’ starten. Het is de intentie de campagne volgend jaar op vier momenten in te zetten. Het kan zijn dat uw instelling wordt benaderd voor een fotoshoot t.b.v. de campagne.  

JIJtrecht
De driejarige samenwerking van SCU met de HU (Faculteit Communicatie en Journalistiek) in de vorm van het project JIJtrecht, gaat dit jaar haar tweede jaar in. Onder leiding van documentairemaker Ellen Blom en producer Pieter Schut zullen studenten vanaf november wederom filmpjes over Utrechtse culturele instellingen maken. Binnenkort benaderen we een aantal contribuanten voor deelname aan dit project. Instellingen met interesse kunnen zich nu al melden bij carlijn@cultuurpromotieutrecht.nl. Naast de instellingsportretten, portretteren de studenten ook verschillende doelgroepen voor cultuur. De video’s van vorig jaar zijn op de website www.jijtrecht.nl te zien. Onder andere de portretten van Oude Muziek, Muziekhuis Utrecht, Geldmuseum en de profielen van de Lichte cultuurliefhebber, Culturele stellen, de Netwerkende cultuurliefhebber en Festivalganger zijn het bekijken zeker waard.

Arts Holland
In eerdere uitingen maakten wij reeds melding van het project Arts Holland waarbij het Utrechts Uitburo betrokken is. Het twee jaar durende project, met daaraan gehangen de website artsholland.com, heeft als doel de buitenlandse cultuurtoerist naar de vier grote steden in de Randstad te trekken. Arts Holland biedt dus ook de Utrechtse cultuursector veel kansen. Heeft u tips, opmerkingen of Engelse teksten van uw programma geef deze dan door aan michel@cultuurpromotieutrecht.nl. Arts Holland kent een onafhankelijke redactie, maar wij zullen uiteraard de Utrechtse cultuur goed bij de redactie van Arts Holland op de agenda houden. Eerdaags worden alle contribuanten van SCU door de organisatoren van Arts Holland uitgenodigd voor een informatieve middag.

CZ: Jong, Jonger, Jongst en Hoezo Armoede?
Op 27 & 28 oktober 2012 organiseert Culturele Zondagen Jong, Jonger, Jongst. Een cultureel programma over de waarde van oud en ouder worden; voor jong en oud. Op zaterdag 27 oktober is er een speciale Culturele Zondag PlusXperience in vijfsterrenhotel Grand Hotel Karel V, met de mogelijkheid om te dineren en te blijven slapen.

Tijdens Hoezo Armoede? daagt Culturele Zondagen – in unieke samenwerking met de publieke omroep – bewoners uit een reis te maken naar de eigen armoede. Met als achterliggende gedachte: Durf te krimpen! Hoezo Armoede? zal plaats vinden op zondag 25 november.

Nieuwsbrief #7 juli 2012

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #7  |  juli 2012

 
Collega's,

Hierbij onze laatste nieuwsbrief voor de vakantie met o.a. een link naar ons digitale jaarverslag 2011 en de aankondiging van een nieuwe folder voor bewoners en bezoekers van Utrecht.

Alvast een mooie zomer toegewenst en graag tot het Uitfeest op 2 september!

Bernadette Carlijn Hanneke Ilse Melinde Michel Peter René Sara Wietske

Folder evenementen & festivals
In samenwerking met Toerisme Utrecht hebben we een speciale 'Ontdek Utrecht: evenementen & festivals folder' ontwikkeld. Het Utrechts Uitburo verzorgt de content en is tevens samen met Toerisme Utrecht de afzender. Twee keer per jaar zal de folder voor inwoners en bezoekers van Utrecht, verschijnen met daarin een gevarieerd aanbod aan Utrechtse culturele evenementen en festivals. De folder wordt opgenomen in de nieuwe Utrecht zuilen die op verschillende plekken als hotels, parkeergarages en winkels in Utrecht en de regio worden neergezet en opgehangen.

Culturele Zondag: 'Klaas & Maarten pakken uit' wint 2e prijs

‘Klaas & Maarten pakken uit’ is 2e geworden in de categorie van ‘Leukste Stadsevenement van Nederland’ 2011. Utrecht was dit jaar de organiserende stad van de Nationale Evenementenprijsuitreiking en op 1 juni jongstleden maakte burgemeester Aleid Wolfsen de winnaars bekend. Utrecht viel overigens nog meer in de prijzen: VJ op de Dom ontving uit handen van de burgemeester de Beste Regio Evenementen prijs.


Jaarverslag SCU online
Het jaar 2011 was voor SCU een goed jaar. Er werden door het Utrechts Uitburo veel nieuwe producten ontwikkeld en het jaar kende succesvolle Culturele Zondagen. In ons online jaarverslag over 2011 is een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen en projecten terug te vinden. Het jaarverslag is hier online in te zien.

Kadeconcert en Uitfeest
We sluiten op 8 juli het culturele seizoen muzikaal af met het Kadeconcert. Tijdens deze Culturele Zondag valt aan de werven van de Oudegracht en bij de Weerdsluis te genieten van klassieke muziek op haar best en haar breedst; dit keer met een impressie van Utrecht als muziekstad.

De opening van het nieuwe seizoen vieren we als vanouds met het Uitfeest, op 2 september. Dit jaar vindt het Uitfeest voor de 15de keer plaats. Voor dit jubileum bouwen we een catwalk tussen de festivallocaties Neude en Stadhuisplein. Deze catwalk vormt een culturele ontmoetingsplaats én is tevens richtingwijzer naar de open huizen van de culturele instellingen. De dag sluiten we voor het culturele veld af met de inmiddels welbekende cultuurborrel, waarvoor nog een uitnodiging volgt.
 

Nieuwsbrief #6 april 2012

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Nieuwsbrief #6  |  april 2012

Marketingbijeenkomst 2 april
Op 2 april vond de eerste marketingbijeenkomst van SCU in 2012 plaats. De presentatie lag in handen van Jellie Brouwer, presentator van radio-programma Kunststof (NTR). Vijf sprekers gaven inspirerende lezingen rondom het thema publieksbereik. De volgende bijeenkomst zal plaatsvinden in oktober dit jaar.

De bezoekers van de marketingbijeenkomst ontvangen per mail de presentaties en contactgegevens van de sprekers. Leden van SCU die niet aanwezig konden zijn, kunnen deze stukken opvragen door een e-mail te sturen naar Ilse Rombout, marketingmedewerker.

Campagne Utrechts Uitburo
Het Utrechts Uitburo lanceert in de periode van 7 t/m 19 mei een publiekscampagne om de bekendheid/toegankelijkheid van het Utrechtse culturele aanbod – te vinden via utrechtsuitburo.nl – verder te vergroten. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de leden van SCU. Het campagnebeeld, welke momenteel in ontwikkeling is, zal breed verspreid worden middels affiches, ansichtkaarten, internet en social media. Met de pop-up Uitburostand zal het publiek het Utrechts Uitburo als informatiepunt op onverwachte plekken gaan zien. Houd www.utrechtsuitburo.nl in de gaten voor meer informatie!

Arts Holland

Voor buitenlandse toeristen is veel van de Nederlandse cultuur vooralsnog een verborgen schat. Het Nederlands Uitburo, Waag Society en NBTC zijn partners in het project Arts Holland, dat zich inzet om de cultuur in de vier grote steden van de Randstad in een internationale spotlight te plaatsen. Het Utrechts Uitburo maakt hier vanzelfsprekend deel van uit, enerzijds door het aanleveren van de Utrechtse agenda-informatie, anderzijds door het adviseren van de redactie van Arts Holland. Het project zit momenteel in de opstartfase, meer informatie volgt binnenkort.


Jijtrecht
Het project JIJtrecht is een driejarige samenwerking tussen de Hogeschool Utrecht en Stichting Cultuurpromotie Utrecht, uitgevoerd door studenten van de minor Campus Company Media Productions. De bedoeling is dat studenten filmpjes maken van de 11 Utrechtse Cultuurprofielen en een aantal Utrechtse culturele instellingen. Het eerste jaar van het project resulteerde in een aantal mooie, bruikbare en soms ook ontroerende filmpjes. Op www.jijtrecht.nl zijn alle filmpjes te vinden. Een selectie van de filmpjes was te zien tijdens Culturele Zondag Kijken, Kijken, Kopen in de Winkel van Sinkel.

In september wordt er een vervolg aan het project gegeven en zullen wederom enkele leden van SCU
door studenten bezocht worden.

Continu bezoekersonderzoek
In 2011 konden festivals die lid zijn van SCU gratis het Continu Bezoekersonderzoek van Hendrik Beerda inzetten. De festivals die hebben deelgenomen worden binnenkort uitgenodigd voor de eindpresentatie van de resultaten van dit onderzoek. In 2012 is er weer een speciale korting voor leden van SCU; deze organisaties betalen geen instapkosten (a 250,- euro) voor het Continu Bezoekersonderzoek. Het onderzoek is daarnaast aangevuld met o.a. een MOSAIC analysetool. Meer details krijgen leden binnenkort via e-mail toegezonden.
Culturele Zondag: Utrecht Danst
Op 3 juni vindt voor de derde keer Culturele Zondag: Utrecht Danst plaats. Tijdens deze zondag is Utrecht dé place-to-be voor alle verschillende vormen van dans. Van professionele dans tot amateuroptredens en van hiphop tot tango. Of dans mee met de U-dans die iedereen in beweging brengt; van jong tot oud, met of zonder ervaring. In 2011 werd Utrecht Danst verkozen tot Beste Stadsevenement door de jury van de Nationale Evenementenprijs. Op de website van Culturele Zondagen is binnenkort het programma te vinden.

Nieuwsbrief #5 december 2011

Stichting Cultuur Promotie Utrecht
Nieuwsbrief #5  |  december 2011
Beste collega's
Aan het eind van het jaar weer even een zo kort mogelijke update van een aantal SCU-zaken.
Wij wensen u fijne feestdagen en een goed 2012!

Namens de medewerkers van SCU,
Hanneke Bouwsema
 

SCU website
Stichting Cultuurpromotie Utrecht heeft een website laten ontwikkelen, met name bedoeld voor haar leden. Vanzelfsprekend zijn hier alle producten en diensten te vinden die SCU haar leden aanbiedt. Verder treft u onder meer informatie over de organisatie van SCU, partners, publicaties en onderzoeken. Ook kunt u de nieuwsbrieven van het afgelopen jaar terugvinden. We zijn blij met het resultaat!

www.cultuurpromotieutrecht.nl.

Succesvol jaar Culturele Zondagen
Met Swingcity Goes Bebop zit de laatste Culturele Zondag van 2011 er op! Met deze jazz-zondag hebben we een succesvol jaar Culturele Zondagen afgesloten. Plezierige samenwerking met partijen in en buiten het culturele veld leidde tot mooie zondagen, daarnaast lijken de bezoekcijfers weer te stijgen (2011, 9 zondagen: 178.000; 2010, 11 zondagen: 175.000; 2009, 10 zondagen: 210.000).

De eerstvolgende Culturele Zondag is Nieuwjaarsduik A of B op 15 januari 2012. Deze traditiegetrouwe culturele start van het nieuwe kalenderjaar kent dit keer een spannende toevoeging, het publiek bepaalt mee wat men te zien gaat krijgen: A of B.
De tweede Culturele Zondag Kijken, kijken, kopen op 25 maart viert met winkels vol cultuur de publieksaftrap van de campagne Utrecht Europese Hoofdstad 2018.

Adverteren CZ boekjes
Sinds enige tijd is het mogelijk te adverteren in de programmaboekjes van Culturele Zondagen. Vanwege verspreiding via filialen van Albert Heijn in, en deels buiten, Utrecht kennen deze boekjes een groot bereik. Daarnaast worden de boekjes verstuurd naar een groot aantal adressen. Speciaal voor leden hanteren we kortingstarieven.

Meer informatie: Merijn van Stralen/advertentiebureau Daily Productions (030-69 20 677/ mvanstralen@virtumedia.nl.

Informatiepunt Uitburo tijdens Culturele Zondagen
Met ingang van het Uitfeest is het Utrechts Uitburo gestart met een informatiepunt van het culturele aanbod in de stad. Ondertussen is er een speciale en opvallende Uitburostand ontwikkeld. Het infopunt lijkt in een behoefte te voorzien: veel bezoekers komen een kijkje nemen, stellen vragen en nemen flyers mee. Op de Culturele Zondag Nieuwjaarsduik A of B staat de Uitburo stand op de Stadhuisbrug. Bent u lid van SCU? Bezorg uw flyers dan in de week voorafgaand aan de Culturele Zondag op Domplein 24. Graag in een stapel van 100 à 150 stuks. Bent u geen lid? Dan kunt u tegen betaling uw materiaal bij ons kwijt.

Onderzoek Universiteit Utrecht
Tijdens de Culturele Zondag Utrecht Danst 2011 is een publieksonderzoek uitgevoerd door 60 studenten van de Universiteit Utrecht, Media- en Cultuurwetenschappen. Zij namen bij 494 bezoekers een enquête af. Belangrijkste uitkomsten:
  • 81,5% gaf aan door Utrecht danst enthousiast gemaakt te zijn vaker culturele instellingen te bezoeken;
  • 77,6% kwam tijdens hun bezoek met nieuwe soorten dans in aanraking;
  • 42,7% werd tijdens hun bezoek gewezen op nieuwe culturele locaties in Utrecht;
  • Daarnaast gaven respondenten aan na de optredens graag de mogelijkheid te willen hebben kaartjes te kopen voor voorstellingen.
Met name het laatste is iets waarmee wij als organisator samen met deelnemende instellingen aan de slag kunnen. Het hierboven genoemde Uitburo informatiepunt kan daarbij een rol vervullen.

Meer informatie over het onderzoek: carlijn@cultuurpromotieutrecht.nl.

LinkedIn groep
Speciaal voor de marketing- en communicatiemedewerkers van de leden van SCU (60 grote en kleine instellingen in Utrecht) hebben wij een groep op LinkedIn aangemaakt. Wie zijn je collega’s, wat zijn interessante nieuwe ontwikkelingen, waar kan men elkaar versterken, welke samenwerkingsmogelijkheden zijn er?

Bent u SCU lid? Word dan nu ook lid van deze groep via onderstaande link!

http://www.linkedin.com/groups?gid=4138780

Of zoek op LinkedIn onder ‘Groups’ naar Stichting Cultuurpromotie Utrecht.

Nieuwsbrief #4 augustus 2011

Stichting Cultuur Promotie Utrecht
Nieuwsbrief #4  |  augustus 2011
Beste collega's
Promotioneel hopen wij het culturele seizoen een vliegende start te geven, met de programmaboekjes van het Uitfeest in 24 filialen van Albert Heijn, de introductie van een Utrechtse UITapp, een Cultuurbijlage voor iedere Utrechter en natuurlijk met het Uitfeest zelf!

Wij wensen een ieder een mooi nieuw seizoen,
tot op het Uitfeest, tot 4 september,

Namens de collega’s van SCU,
Hanneke Bouwsema
DEZE WEEK:
» Samenwerking Albert Heijn en Culturele Zondagen
» Parhsip.nl partner van het Uitfeest
» Cultuurbijlage
» UITapp voor de iPhone
» Samenwerking RTV Utrecht

Samenwerking Albert Heijn en Culturele Zondagen
SCU is een samenwerking aangegaan met de Utrechtse filialen van Albert Heijn. Vanaf het Uitfeest zullen de programmaboekjes van Culturele Zondagen verkrijgbaar zijn in 24 filialen in en rond Utrecht. We hebben opvallende Culturele Zondagen dispensers laten ontwikkelen en vanaf ongeveer een maand voor de opvolgende Culturele Zondag kunt u de boekjes bij uw Albert Heijn vinden.

Kijk voor een compleet overzicht van de filialen die meedoen op http://www.culturelezondagen.nl/

Parship.nl partner van het Uitfeest
Liefde & cultuur, een perfecte match. Het Uitfeest, dé opening van het culturele seizoen in Utrecht op 4 september, werkt dit jaar samen met online datingsite PARSHIP.nl. Een speciaal door PARSHIP ontwikkelde webtool, te vinden op http://www.uitfeest.nl/, helpt bezoekers hun weg te vinden in het uitgebreide programma. Op basis van een aantal vragen krijgt de bezoeker een advies dat bij hem of haar past. En omdat uitgaan nog leuker is als je dat samen doet, koppelen we desgewenst bezoekers ook aan elkaar.

Cultuurbijlage Ons Utrecht
Op 31 augustus verschijnt de eerste cultuurbijlage van het Utrechts Uitburo onder de titel Uit in Utrecht. Deze bijlage wordt niet alleen samen met Ons Utrecht huis-aan-huis bezorgd in en om Utrecht, maar ook verspreid onder de leden van het Uitburo én op het Uitfeest. In deze special staat een uitgebreide cultuuragenda en worden de producties, optredens en tentoonstellingen van onze leden tijdens het nieuwe culturele seizoen uitgelicht. Bekijk de bijlage op Issuu.

UITapp voor de iPhone
Het rijke cultuuraanbod van Utrecht altijd bij de hand? Vanaf begin september kun je dagelijks checken wat er te doen is in de stad. Het Utrechts Uitburo heeft, met de overige Nederlandse Uitburo’s, de handen ineengeslagen en samen een gratis landelijke UITapp ontwikkeld om het publiek nog makkelijker van het diverse agenda aanbod kennis te laten nemen. De app is nu nog alleen beschikbaar in de iTunes Store, maar zal in 2012 worden doorontwikkeld voor Android en Blackberry.

Download nu de kersverse app en scroll door de agenda, download je favorieten en deel ze met je vrienden!

Samenwerking RTV Utrecht
Vanaf 5 september gaat het Utrechts Uitburo een structurele samenwerking aan met RTV Utrecht.  Het culturele aanbod zal middels een aantal cultuurtips in het dagelijkse nieuwsprogramma Ustad onder de aandacht gebracht worden. Deze tips zullen exclusief voor onze leden zijn. Meer info volgt zo snel mogelijk!

Nieuwsbrief #3 juni 2011

Stichting Cultuur Promotie Utrecht
Nieuwsbrief #3  |  juni 2011
Beste collega's,
Het leek lang nog ver weg: het nieuwe culturele seizoen en het Uitfeest. Maar ondertussen is de voorbereiding ook bij ons in volle gang! Hieronder treft u een herhaalde oproep voor deelname aan het Uitfeest, en informatie over bijdragen aan twee speciale cultuurbijlagen die bij de start van het nieuwe seizoen zullen verschijnen. Tot slot treft u een overzicht van het huidige SCU-team: we hebben geschoven met functies en nieuwe medewerkers aangenomen. Schroom niet contact op te nemen als iets onduidelijk is, of u wellicht suggesties heeft voor de Zondagen en/of onze dienstverlening.

Wij wensen u een mooie zomer.

Namens het SCU-team,

Hanneke Bouwsema

Cultuurbijlage Ons Utrecht en Trajectum
Eind augustus geven we twee cultuurbijlagen uit: één bij studententijdschrift Trajectum en één bij huis-aan-huiskrant Ons Utrecht. Trajectum zal zich richten op informatie en kortingen voor (nieuwe) studenten, in Ons Utrecht geven we aandacht aan de programmering in het nieuwe seizoen. Als het goed is heeft u een e-mail ontvangen van Ilse Rombout met meer informatie hierover. Lees deze goed door en reageer zo snel mogelijk om te voorkomen dat uw instelling niet meegenomen wordt in deze specials. Als u geen e-mail ontvangen heeft kunt u een bericht sturen naar ilse@utrechtsuitburo.nl, dan stuurt zij het alsnog toe.

terug naar boven

Samenvoeging Sapsite en UitmetSuus
In de nieuwsbrief van december 2010 kondigden we al aan dat de websites Sapsite en UitmetSuus samengevoegd worden tot één centrale jongeren- en studentenwebsite, met behoud van de sterke punten van beide. De persoonlijke aanpak en social media van uitmetsuus.nl vormt in combinatie met het overzichtelijke karakter en grote archief van Sapsite de basis voor de vernieuwde website. De URL zal www.sapsite.nl blijven en Suus wordt redacteur van de website, waar ze haar social media zal blijven inzetten (inmiddels 1110 Twitter followers!). Suus geeft verder tips en, net als de redacteuren van Sapsite, zal Suus schrijven over culturele evenementen in de stad. De nieuwe Sapsite is ontworpen en uitgevoerd door Kill Your Darlings en is dinsdag 31 mei online gegaan.

Bekijk de website op www.sapsite.nl

terug naar boven

Culturele Zondag Groen!
Culturele Zondag GroenMaandag 9 mei jl. werden er in het Stadhuis door verschillende illustratoren, graffititalenten, kalligrafen, studenten van de kunstacademie en prominenten ruim 1.000 unieke affiches gemaakt voor de Culturele Zondag Groen! De kunstwerken sieren vanaf half juni het Utrechtse straatbeeld.

De Culturele Zondag Groen! is op zondag 19 juni en staat helemaal in het teken van duurzaamheid en groene cultuur. Kijk voor meer informatie op www.culturelezondagen.nl.

terug naar boven

Herinrichting promotiemateriaal in de Uitshop
Utrecht is een cultureel rijke stad en heeft een groot aanbod van culturele evenementen, concerten, exposities, voorstellingen, lezingen, festivals en meer. Dit vertaalt zich in een even zo groot, zo niet groter, aanbod van promotiemateriaal. De Uitshop in het VVV op het Domplein is al geruime tijd een ideale plek om flyers en boekjes aan de bezoekers aan te bieden. Om het promotiemateriaal overzichtelijker te presenteren wordt het nu op twee plekken in de winkel gepresenteerd, onderverdeeld in verschillende disciplines, zowel in het Nederlands als in het Engels. Op deze manier kan de bezoeker gemakkelijk en snel de juiste informatie vinden.

terug naar boven

Social media
Het Utrechts Uitburo, Culturele Zondagen en Sapsite zijn uiteraard ook te vinden op Facebook. De Twitter followers zijn de afgelopen tijd flink in aantal toegenomen, het aantal ‘likes’ kan nog een zetje gebruiken. U vindt de Facebook-pagina's hier:

www.facebook.com/culturelezondagen
www.facebook.com/utrechtsuitburo
www.facebook.com/SAPsite.nl

terug naar boven

Reminder: aanmelden Uitfeest
Het Uitfeest is dit jaar op zondag 4 september 2011. Heeft u zich al aangemeld om mee te doen met het Uitfeest? U kunt uw organisatie nog aanmelden tot 14 juni. Meer informatie via info@uitfeest.nl of 030 2323080.

terug naar boven

Nieuw team SCU
Het team van SCU heeft enkele veranderingen ondergaan en onlangs twee nieuwe medewerkers benoemd. Melinde Gerber is per april begonnen als hoofd marketing en communicatie. Wietske Walhout - van Soolingen start per 1 augustus 2011 als marketing- en communicatiemedewerker.

De samenstelling van het SCU team is nu als volgt:

Hanneke Bouwsema: directeur | hanneke@cultuurpromotieutrecht.nl
René van der Giessen: hoofd programmering | rene@cultuurpromotieutrecht.nl
Melinde Gerber: hoofd marketing en communicatie | melinde@cultuurpromotieutrecht.nl
Sara Conen: productiemedewerker | sara@culturelezondagen.nl
Carlijn Toenders: marketingmedewerker (dienstverlening en onderzoek) | carlijn@utrechtsuitburo.nl
Robert Ramkema: communicatiemedewerker (marketing en redactie) | robert@utrechtsuitburo.nl
Ilse Rombout: (interim) marketing- en communicatiemedewerker (ticketing en redactie) | ilse@utrechtsuitburo.nl
Wietske Walhout - van Soolingen: marketing- en communicatiemedewerker (per 1 augustus 2011)
Nicky Clement: (interim) officemanager | nicky@cultuurpromotieutrecht.nl
Peter Akerboom: financieel medewerker | peter@cultuurpromotieutrecht.nl
[vacant] marketingmedewerker (productmanagement en -ontwikkeling)

Nieuwsbrief #2 januari 2011

Stichting Cultuur Promotie Utrecht
Nieuwsbrief 2  |  januari 2011
Collega's,
Deze eerste SCU-nieuwsbrief van 2011 staat in het teken van de nieuwe samenwerking met Ons Utrecht.
Daarnaast attenderen we u graag nog eens op de andere producten en diensten die SCU kan inzetten voor de marketing en publiciteit van uw programma’s, concerten en voorstellingen. Deze producten en diensten staan open voor leden, maar ook niet-leden kunnen hiervan tegen betaling gebruik maken.
Tot slot melden we u dat de datum van het Uitfeest 2011 mogelijk een week naar voren geschoven gaat worden van 11 naar 4 september. Deze knoop wordt eerdaags doorgehakt en u ontvangt direct daarna de uitkomst.
Is iets onduidelijk? Laat het ons weten!

Stichting Cultuurpromotie Utrecht
Hanneke Bouwsema

Ons Utrecht                                        
Zoals wij in onze eerste nieuwsbrief hebben gemeld, heeft SCU een mooie overeenkomst gesloten met Ons Utrecht. Vanaf 1 februari zal het Utrechts Uitburo wekelijks op een halve pagina het culturele aanbod via tips aan de lezers presenteren. De andere helft van de pagina wordt eveneens met cultuur gevuld, maar dan door de redactie van Ons Utrecht zelf. De redactie wil deze helft onder andere vullen met nieuwtjes uit het culturele veld en een ‘Uitgelicht’ over één specifiek programma.
Aanleveren tips
Op ‘onze’ halve pagina komen tips te staan van culturele programma’s die in de komende week plaatsvinden. Een tip bevat maximaal 50 woorden en in sommige gevallen ook beeld. Er zal wekelijks één uitgebreide tip geplaatst worden van ongeveer 200 woorden + beeld.
Heel graag nodigen we jullie uit ons te informeren over programma’s die jullie op onze halve pagina willen plaatsen. Graag ontvangen we drie weken voorafgaand aan plaatsing jullie tips via sara@utrechtsuitburo.nl.
Aanleveren acties
De actie die het Utrechts Uitburo wekelijks in het Stadsblad plaatste, verhuist vanaf februari naar Ons Utrecht. Acties inplannen kan nu al voor de rest van het jaar. De planning zit vaak een maand voor plaatsing redelijk vol dus mail je wensen op tijd naar sara@utrechtsuitburo.nl.
Aanleveren 'Uitgelicht' en nieuwsberichten
Ook informatie voor culturele nieuwtjes en voor een ‘Uitgelicht’ op de redactionele helft van Ons Utrecht kunnen via ons aangeleverd worden. Deze informatie kan eveneens naar sara@utrechtsuitburo.nl gestuurd worden.

Product- & dienstenlijst
Er staat een nieuwe product- & dienstenlijst op de zakelijke pagina van het Utrechts Uitburo. Hier kunt u zien wat wij onze leden aanbieden in ruil voor een lidmaatschap. Voor niet-leden staat per dienst beschreven welke kosten eraan verbonden zijn. Download nu de product- & dienstenlijst. De geel gemarkeerde vakken zijn de nieuwe diensten!

Nieuwsbrief #1 december 2010

Stichting Cultuur Promotie Utrecht
Nieuwsbrief 1  |  december 2010
Beste collega's, 
Graag luiden we dit jaar uit met een eerste nieuwsbrief van Stichting Cultuurpromotie Utrecht. Deze nieuwsbrief zal vier keer per jaar verschijnen en bevat actuele informatie over activiteiten die SCU voor het Utrechtse culturele veld ontwikkelt en uitvoert. Met de komst van de SCU-nieuwsbrief vervalt de zogenoemde nieuwsbrief van het Utrechts Uitburo. Mocht iets onduidelijk zijn, schroom niet contact op te nemen!

Voor nu plezierige feestdagen gewenst en een gelukkig en gezond 2011!

Namens alle medewerkers Stichting Cultuurpromoie Utrecht,
Hanneke Bouwsema

Jaarplan 2011
Eind oktober is het eerste jaarplan van SCU bij de gemeente ingeleverd. Het jaarplan betreft uiteraard 2011, maar biedt ook een voorzichtige verkenning van ideeën voor de langere termijn. Zolang de website nog niet in de lucht is, is dit jaarplan 2011 bij SCU digitaal op te vragen. Omdat wij jullie als cultureel veld zo goed mogelijk willen faciliteren zijn wij zeer geïnteresseerd in reacties, kanttekeningen en mogelijke suggesties.

Denktank SCU
Wij zullen binnenkort een kleine maar representatieve denktank in het leven roepen om met elkaar een paar keer per jaar van gedachten te wisselen over nut en noodzaak van bestaande activiteiten, plannen te toetsen en wensen voor de toekomst te inventariseren.

Rapportage activiteiten SCU voor leden
Om SCU-leden goed inzicht te geven in de al dan niet afgenomen diensten, hebben wij per aangesloten instelling een precieze inventarisatie gemaakt van de activiteiten die SCU/UU in 2010 voor de betreffende instelling heeft ontplooid. Per instelling is daarnaast een advies geformuleerd. De musea hebben deze rapportages reeds ontvangen. De overige instellingen ontvangen de rapportages eerdaags. Ook op deze plek benadrukken we graag nog eens dat het succesvol inzetten van acties en extra activiteiten mede afhankelijk is van een actieve houding van de instellingen zelf.

Onderscheid leden en niet-leden
Uiteraard biedt de Uitburo-site een zo compleet mogelijk overzicht van alle voorstellingen, tentoonstellingen, festivals etc die Utrecht te bieden heeft. Wij zullen echter bij te ontplooien extra activiteiten en acties het onderscheid tussen leden en niet-leden scherper hanteren.

SCU-website
Binnenkort zal de SCU-website online gaan. Hier zal onder andere informatie te vinden zijn over de activiteiten, organisatie en bestuur van SCU, en zullen officiële stukken als jaarplannen en -verslagen, nieuwsbrieven en een overzicht van de SCU-leden online gezet worden.

SCU als kenniscentrum
In 2011 zal Stichting Cultuurpromotie Utrecht haar rol als kenniscentrum op het gebied van cultuurmarketing verder uitbreiden, door het publiceren, faciliteren en uitvoeren van verschillende onderzoeken. We zoeken voor het verrichten van deze onderzoeken een structurele samenwerking met de Universiteit van Utrecht.

‘De Utrechtse Cultuurprofielen’
De in het EMC-rapport beschreven elf Utrechtse doelgroepen voor kunst en cultuur, komen begin 2011 in de vorm van een handige waaier naar jullie toe: zo zijn de potentiële doelgroepen altijd bij de hand en is snel te zien wie het zijn, wat ze met cultuur hebben hoe ze het beste zijn te bereiken.

Mediapartners                                  
Zeer recent hebben wij een mooie overeenkomst kunnen sluiten met Ons Utrecht. Per 1 februari zal het actuele culturele aanbod wekelijks op een speciale cultuurpagina door SCU/UU worden gepresenteerd. Het betreft een halve pagina, de andere helft wordt redactioneel gevuld (cultuur). Tevens voorziet de overeenkomst in een zogenaamde bewaarbijlage van 12 pagina’s in september waarin een overzicht wordt gegeven - van de highlights - van het culturele seizoen 2011-2012. Daarnaast voeren wij structureel overleg met RTV Utrecht, vooralsnog om in aankondigende zin samen te werken in de aanloop naar de verschillende Culturele Zondagen.

Sapsite en Uitmetsuus gaan vanaf begin 2011 samen
Sapsite.nl en uitmetsuus.nl zullen hun activiteiten bundelen en verdergaan als één website. Om de jongeren en studentendoelgroep efficiënter te bedienen wordt op dit moment onderzocht hoe de twee sites geïntegreerd kunnen worden met behoud van de sterke kanten van beide.

Studentenpas
Samen met de Universiteit Utrecht onderzoeken wij de mogelijkheden van een uniforme kortingspas voor alle studenten in Utrecht. Zodra we de mogelijkheden in beeld hebben, zullen we dit onderwerp inbrengen in de denktank.

Culturele Zondagen
SCU organiseert in 2011 acht Culturele Zondagen (in 2010 waren het er tien). Dit heeft meerdere achtergronden, één daarvan is dat we niet willen dat teruglopende inkomsten ten koste van de inhoud en vorm van de zondagen gaan. De zondagen staan stuk voor stuk in de steigers en zien er veelbelovend uit. De eerste is 9 januari aanstaande: de Nieuwjaarsduik!

Herinrichting Uitshop
Tot voor kort bevond zich in de VVV een apart Uitshop-gedeelte. Omdat deze ruimte van weinig toegevoegde waarde is gebleken voor aanzetten tot cultuurbezoek, hebben wij de huur per 1 januari opgezegd en zullen we het vrijgekomen geld gebruiken voor alternatieve vormen van zichtbaarheid voor het Utrechtse culturele aanbod. Wel blijft de goedlopende ticketbalie gehandhaafd en zal op twee plaatsen in de winkel culturele informatie thematisch gerangschikt aangeboden worden. De VVV onderzoekt op dit moment een audiovisuele presentatie van actueel toeristisch aanbod in de stad en heeft SCU gevraagd of er interesse is culturele content aan te bieden. Vanzelfsprekend! Zodra er meer duidelijk is komen we hier op terug.

Personeel
Per 1 januari treedt Peter Akerboom voor 12 uur per week bij SCU in dienst als financieel medewerker. Peter Akerboom kent het Utrechtse culturele veld goed vanwege zijn baan bij ’t Hoogt.

Vraag!
Wie heeft er (gratis) stalruimte voor de bakfiets van het Uitburo? Door het opgeven van de ruimte in de VVV-shop, vervalt ook de stallingsruimte voor de bakfiets. Reacties graag naar sara@utrechtsuitburo.nl.

Aanleveren agendagegevens, tips, acties, nieuws
Agendagegevens voor het Utrechts Uitburo, SUUS en SAP kunnen ten alle tijde door iedereen gestuurd worden naar redactie@utrechtsuitburo.nl. Leden kunnen tips, nieuws, acties en uitgelichts ook naar dit e-mail adres sturen. Wij vinden het fijn als jullie de redactie actief benaderen!